![]() |
Atatürk Ve Müzik Hakkında |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürk Ve Müzik HakkındaAtatürk ve Müzik Hakkında Atatürk ve Müzik Atatürk insan hayatında müziğin çok önemli bir yeri olduğuna inanıyordu 14 Ekim 1925′te İzmir Kız Öğretmen Okulu’nu ziyaretlerinde öğrencilerin “Hayatta musiki lazım mıdır?” sorusuna şu cevabı vermişti : -”Hayatta musiki lazım değildir Çünkü hayat musikidir Musiki ile alakası olmayan mahlukat insan değildir Eğer mevzuu bahs olan hayat insan hayatı ise ![]() ![]() ![]() Müziğin insan hayatındaki ônemine işaret eden ve dinlenecek müzi^ğin çeşidine dikkati çeken Atatürk ![]() 1 Ziya Gôkalp’in Türkçülüğün Esasları eserindeki gôrüşlerinin etkisi: Ziya Gôkalp’in müzik konusundaki gôrüşlerini Atatürk’ün paylaştığını ve bu gôrüşler doğrultusunda çalışmalar yaptığım gôrüyoruz ![]() -”Memleketimizde bunlardan başka yan yana yaşayan iki musiki vardır Bunlardan birisi halk arasında kendi kendine doğmuş olan Türk Musikisi ![]() ![]() -”Etnografya Müzesi bunlardan başka her nahiyedeki lisani savtiyyat (fonetik) ile halk melodilerini (nağmelerini) ya fonograf aletiyle yahut nota usulü ile zapt eder Demek ki Etnografya Müzesinin behemehal bir fotoğrafçısı ![]() ![]() -”İstanbul’da mevcut bulunan Darülelhan ![]() ![]() -”Avrupa musikisi girmeden evvel ![]() ![]() -”Bugün işte şu üç musikinin karşısındayız : Şark musikisi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk’ün Türk Müziği hakkındaki görüşleri ve yaptığı yenilikler Ziya Gökalp’in görüşlerine ve programına çok yakındır Nitekim 1930 yılında Alman gazeteci Emil Ludwig’le yaptığı görüşmede Ludwig’in doğu müziğiyle ilgili görüşlerine şu cümlelerle itiraz etmiştir : -”Bunlar hep Bizans’tan kalma şeylerdir Bizim hakiki musikimiz Anadolu halkında işitilebilir ” Bilindiği gibi Ziya Gökalp müzikolog değildi Müzikle ilgili bilgiler; köklü bir eğitime dayanmıyordu Eski Yunan müziğindeki çeyrek seslerle Türk Müziğindeki koma sesleri birbirine karıştırarak ![]() ![]() -”Bu konu çok tartışıldı Bu müzik bize Bizans’tan geçmemiştir Araplar da bize hediye etmemişlerdir Bu musiki bizim insanlarımızın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 Montesqieu’nün görüşünün etkisi : Atatürk 1930 yılında Alman gazeteci emil Ludwig’e ![]() ![]() ![]() -”Bir milletin yeni değişikliğinde ölçü ![]() ![]() 3 Müzik bilginlerinin olmayışı ![]() Atatürk döneminde Türk Müziği konusunda yetişmiş bilginlerimizyoktu Mevcutlar kendi kendilerini yetiştirmişti Darülelhan’ın eğitimi ye^tersizdi Sanatçılar genellikle usta-çırak usulüyle yetişiyordu Bilgisine güvenilir bir müzik bilginimiz olmaması sebebiyle Atatürk Ziya Gökalp’a inanmak durumunda kalmıştı Riyaset-i Cumhur Fasıl Heyetinde 1925-1930 yıllan arasında neyzenlik yapmış ve Ata’nın huzurunda defalarca çalmış bulunan Burhanettin Ökte hatıralannda bu durumu şöyle dile getiriyor : -”Musikimizin tarihini araştırdı ![]() ![]() ![]() en büyük mürşit ilimdir ![]() ![]() 8 Ağustos 1928 gecesi Sarayburnu konserinden sonra Atatürk’ün etkisi büyük olan meşhur nutkunun sebebini de Burhanettin Ökte hatıralarında İtalyan müziği ve Mısır’ın meşhur şarkıcılarından Müniret’ül Mehdiye Hanım’ın konserinden sonra çok zayıf bir Türk saz heyetinin sahneye çıkarak acemice ”sultani yegah” faslnı icrasına bağlıyor Atatürk ![]() ![]() “- Bu gece burada güzel bir tesadüf eseri olarak şarkın en mümtaz iki musiki heyetini dinledim Bilhassa sahneyi birinci olarak tezyin eden Müniretü’l Mehdiye Hanım sanatkarlığında muvaffak oldu Fakat benim Türk hissiyatım üzerinde artık bu musiki ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|