Milli Edebiyat Dönemi Sanatçıları Kimlerdir?

Eski 08-25-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Milli Edebiyat Dönemi Sanatçıları Kimlerdir?





Milli Edebiyat Dönemi Sanatçıları Kimlerdir?

MİLLİ EDEBİYATIN SANATÇILARI
Not:Yazar veya şairlerle ilgili daha kapsamlı bilgiye biyografi bölümüden ulaşabilirsiniz
ÖMER SEYFETTİN(1884-1920)
* Türk edebiyatının en önemli hikâyecisidir
* Yeni Lisan adlı makalesi Milli Edebiyatın kanunlarının ilanı sayılır
* Sade dil akımının öncüsüdür
* Anadolu’nun insanın hayat şartlarını hikâyelerini yansıtmıştır
* Dilde fikirde işte milliyetçilik fikrini yerleştirmiştir
* Çocukluk anıları efsaneleri hikâyelerinde işlemiştir
Eserleri: Bomba Yalnız Efe Efruz Bey İlk Düşen Ak Yüksek Ökçeler Gizli Mabet Bahar ve Kelebekler ZİYA GÖKALP(1876-1924)
* Türk milliyetçiliğini esaslara bağlamıştırSistematize etmiştir
* Sosyal hayatı ve kurumlarımızı Batı’ya göre düzenlenmelidir
* Eserlerinde halk dilini kullanmıştır
* Halkın dertlerini isteklerini yansıtmaya çalışmıştır
* “Türkçülük Türk milletini yükseltmektir” diyerek bu ifade doğrultusunda hareket etmiştir
Eserleri:Türkçülüğün Esasları Kızıl Elma Türkleşmek-İslamlaşmak -Muasırlaşmak Türk Medeniyet Tarihi Malta Mektupları
MEHMET EMİN YURDAKUL(1869-1944)
* Anadolu insanın yabancılara başkaldırısını çok güzel yansıtmıştır
* Toplumcu sanat anlayışıyla milliyetçi çizgide eserler vermiştir
* Hece ölçüsü kullanılmıştır
Eserleri: Türkçe Şiirler Türk Sazı Ey Türk Uyan Tan Sesleri Ordunun Destanları Zafer Yolunda Turana Doğru İsyan ve Dua Mustafa Kemal Fazilet ve Adalet
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU(1889-1974)
* Edebiyatın her alanında eser vermiştir Fecr-i Ati’nin dağılmasından sonra Milli Edebiyat içinde yer almıştır
* Çoğunlukla içinde yaşadığı toplumun dertlerini eserlerinde işlemiştir
* Anadolucu Atatürkçü bir çizgide kalmıştır
* Esas ününü romancılık alanında bulmuştur
* Kuvvetli bir gözlem gücü vardır
* Realist bir çizgide yaşamıştır
* Eserlerinde aydın-halk çatışmasını yansıtmıştır
Eserleri:
Roman: Kiralık Konak Ankara Nur Baba Hüküm GecesiSodom ve Gomore Yaban Bir Sürgün Panorama
Hikâye: Milli Savaş Hikâyeleri Rahmet
Diğer: Erenlerin Bağından Zoraki Diplomat Vatan Yolundan Anamım Kitabı
HALİDE ADİP ADIVAR(1884-1964)
* Edebiyatçılığının yanında bir asker gibi cephe gerisinde mücadele vermiştir
* Romanlarında aşk kadının psikolojisini doğu-batı çatışmasını eski-yeni kavgasını işlemiştir
* Romanlarında kuvvetli bir gözlem vardır
* Kurtuluş Savaşı eserlerinde çokça yer edinmiştir
* Edebiyatın hemen her alanında eser vermiştir
* Dili çok başarılı değildir
Eserleri: Ateşten Gömlek Vurun *****ye Türkün Ateşle İmtihanı Sinekli Bakkal Mor Salkımlı Ev Dağa Çıkan Kurt Tatarcık Zeyno’nun Oğlu
REŞAT NURİ GÜNTEKİN(1889-1958)
* Anadolu’nun dertlerini sıkıntılarını inançlarını eserlerinde işlemiştir
* Sade ve yapmacıksız bir dil kullanmıştır
* “Çalıkuşu” romanı en ünlü eseridir(aslında bir tiyatro eseri olarak yazılmıştır)
* Müfettişlik yaptığı için Anadolu’yu gezmiş ve onların sıkıntılarını sevinçlerini edebi eserlerinde sıkça kullanmıştır
Eserleri: Çalıkuşu Damga Dudaktan Kalbe Acımak Yeşil Gece Yaprak Dökümü Kızılcık Dalları Gökyüzü Eski Hastalık Ateş Gecesi Miskinler Tekkesi
REFİK HALİT KARAY(1888-1965)
* Halk dilini eserlerinde oldukça başarılı olmuştur
* Kuvvetli bir gözlemciliği vardır; ancak iç gözlemde başarılı değildir
Eserleri: Memleket Hikâyeleri İstanbul‘un İçyüzü Yezidin Kızı Çete Sürgün Bu Bizim Hayat Kadınlar Tekkesi Karlı Dağdaki Ateş
YAHYA KEMAL BEYATLI(1884-1958)
* Modern edebiyatımızın en büyük şairlerindendir
* Batılı tarzda şiirimize düzen vermiştir
* Aruzu Türkçeye başarıyla uygulamıştır “OK” şiiri hariç bütün şiirlerini aruzla yazmıştır
* Şiir musikiden başka bir musiki”dir derdi
* Parnasizmden etkilenmiştir
* İstanbul’u Osmanlı’nın ihtişamlı zamanında gezmek tabiat ölüm rintlik gibi konuları işlemiştir
* Şiirlerinin mükemmel olması için uğraş vermiştir bu konuda oldukça titizdir
* Edebiyatın hemen her alanında eser vermiştir; ancak asıl ününü şiirde kazanmıştır
Eserleri: Kendi Gök Kubbemiz Eski Şiirin Rüzgârıyla Aziz İstanbul Eğil Dağlar Portreler * Rubailer ve Hayyam’ın Rubailerini Türkçe Söyleyiş
PEYAMİ SAFA(1899-1961)
* Geçim derdiyle yazarlığa başlamıştır
* Bir ayağından sakat olduğu için bu psikolojiyi eserlerine yansıtmıştır
* “Server Bedii” lakabıyla eser yazmıştır
* Edebiyat felsefe tıp psikoloji alanında yeterli bir bilgin sayılır
* Psikolojik çözümlemeleri çok başarılıdır
Eserleri: Dokuzuncu Hariciye Koğuşu Sözde Kızlar Mahşer Bir Akşamdı Canan Matmazel Noralya’nın Koltuğu Atilla Harbiye Şimşek gibi eserleri vardır
HECENİN BEŞ ŞAİRİ (BEŞ HECECİLER)
Bu şariler 1917de Selanik’te “Genç Kalemler”le başlayan Milli Edebiyat akımının ilklerine bağlı olarak halk şiirimizin özelliklerinden yerli kaynaklarımızdan yararlanarak şiirimizin aruzdan heceye geçişinde önemli rol aynamışlardır Şiirlerinde Anadolu manzaralarını ve Anadolu yaşayışını coşkulu bir dille işlemişlerdir Hece ölçüsünün genellikle 11′li ve 14′lü kalıbını kullanmışlardır Daha sonraları yeni biçimler arayarak oldukça uzun şiirler de yazmışlardır Eserlerindeki dil ise konuşma dilidir Bu şarirlerimiz şunlardır:
Halit Fahri Ozansoy
Enis Behiç Koryürek
Yusuf Ziya Ortaç
Orhan Seyfi Orhon
Faruk Nafiz Çamlıbel


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.