Tevbe Ve İstigfar |
08-24-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Tevbe Ve İstigfarİSTİĞFAR 371) İstiğfar Ve Tevbe Bu bölümdeki yedi ayet ve onbir hadis-i şeriften Allah’tan daima günahlarımızın affını dileyeceğimizi, Allah’ın çok bağışlayan ve çok affeden olduğunu, cennetin bağışlanma isteğinde bulunan mü’minlere hazırlandığını, kötülük işleyen kimse bağışlanma talebinde bulunursa Allah’ı merhametli bulacağını, tevbe ve istiğfar edenlere Allah’ın azap etmeyeceğini, müslümanın günahta ısrar etmeyip bağışlanma talebinde bulunması gerektiğini, Rasulullah’ın günde yetmiş küsur veya yüz defa istiğfar ettiğini bir topluluk hiçbir günah işlemeseydi Allah’ın yeniden günah işleyen ve istiğfar eden bir topluluk meydana getireceğini, istiğfarı dilinden düşürmeyene Allah’ın beklemediği yerden rızık vereceğini ve bağışlayacağını, seyyidü’l-istiğfarın ne olduğunu, Rasulün namazdan sonraki istiğfarını, Rasulullah (sav)’ın vefatından önce sık sık söylediği duayı Allah’a hiçbir şeyi ortak koşmaksızın yeryüzü dolusu günahla Allah’ın huzuruna çıkılsa bile bağışlanabileceğini, sadakayı çok verip istiğfar etmenin gerekliliğini öğreneceğiz [color="gray"] “Allah’tan günahının bağışlanmasını iste” (Muhammed: 47/19) “Allah’tan bağışlanma iste, çünkü Allah çok bağışlayan ve çok merhamet edendir” (Nisa: 4/106) “Hemen Rabbine yönel, O’nu eksiksiz övgülerle överek tesbih et ve kendisini her türlü yakıştırmalardan uzak ve mukaddes bil, onun şanını yücelt Ondan bağışlanmanı ve affedilmeni iste Çünkü gerçekten o kendisine tevbe ile yönelenleri her zaman bağışlayıp affedendir” (Nasr: 110/3) “Yolunu Allah’ın kitabıyla bulanlar için Rableri katında mesken olarak içlerinden ırmaklar akan, içinde ebedi kalacakları cennetler, tertemiz eşler ve Allah’tan bir hoşnutluk vardır Allah kullarını çok iyi görendir O yolunu Allah’ın kitabıyla bulanlar, Ey Rabbimiz, sana inanıyoruz, bizi affet, günahlarımızı bağışla ve bizi azabından koru derler Onlar ki sabrederler ve doğru dürüsttürler Rablerine yürekten bağlı olup malların Allah yolunda harcarlar ve seher vakitlerinde bağışlanma dilerler” (Al-i İmran: 3/15-17) “Ama kim kötülük yapar, yahut başka şekillerde varlık sebebine aykırı davranır, daha sonra affetmesi için Allah’a yalvarırsa, Allah’ı çok bağışlayıcı ve merhametli olarak bulacaktır” (Nisa: 4/110) “Oysa ey Peygamber! sen onların arasında iken, Allah onlara azap edecek değildir ve onların arasında bulunan mü’minler, Allah’tan bağışlanmalarını isterken yine Allah onlara azap edici değildir” (Enfal: 8/33) “Ve onlar utanç verici bir iş yaptıkları veya varlık sebebine aykırı bir davranışta bulundukları zaman, Allah’ı hatırlar ve günahlarının affı için yalvarırlar Zaten Allah’tan başka kim günahları affedebilir Onlar işledikleri günah üzerinde de bilerek ısrar etmezler” (Al-i İmran: 3/135) 1873 Egar el–Müzenî radıyu anh Resûlullah aleyhi ve sellem’in şöyle buyurduğunu nakletti: “Bazan kalbimin perdelendiği olur Ama ben Allah’a günde yüz defa istiğfâr ediyorum”[color="gray"] 1874 Ebû Hüreyre radıyu anh Resûlullah aleyhi ve sellem’i şöyle buyururken işittim, dedi: "Vi ben günde yetmiş defadan fazla Allah'tan beni bağışlamasını diler, tövbe ederim"[color="gray"] 1875 Yine Ebû Hüreyre radıyu anh’den rivayet edildiğine göre Resûlullah aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Canımı kudretiyle elinde tutan Allah’a yemin ederim ki, siz hiç günah işlemeseydiniz, Allah sizi yok eder, yerinize, günah işledikten sonra Allah’tan af dileyecek bir millet getirir ve onları affederdi”[color="gray"] * Bakara: 2/222’de belirtildiği üzere Allah tevbe edenleri sever Allah’ı gazaplandıran şey kişinin Rabbını hatıra getirmemesidir Çünkü Rabbi ona hatasını düzeltme yeteneği vermiştir Bu yeteneği kullanmamak gafletin en büyüğüdür Bütün insanlar böyle büyük gaflete düşerlerse, Allah’ı unuturlarsa Allah onların hepsini helak eder Allah’tan bağışlanma isteyecek başka bir toplum getirir Dolayısıyla insan günahtan değil, işlediği günahtan sonra tevbe ve istiğfar etmemekten korkmalıdır 423’de geçmişti [color="gray"] 1876 İbni Ömer radıyu anhümâ şöyle dedi: Biz Resûlullah aleyhi ve sellem’in bir yerde yüz defa: “Rabbiğfir lî ve tüb aleyye inneke ente’t–tevvâbü’r–rahîm: Allahım! Beni bağışla ve tövbemi kabul eyle Çünkü sen tövbeleri çok kabul eden ve çok merhamet edensin” dediğini sayardık[color="gray"] * Bu hadisimiz de bize 110 Nasr 1-3, 33 Ahzab 21’e göre en güzel örneklik teşkil etmektedir Biz de devamlı Allah’a yönelip günahlarımızdan dolayı ona yalvarıp yakarmalıyız 1877 İbni Abbâs radıyu anhümâ’dan rivayet edildiğine göre Resûlullah aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Bir kimse istiğfârı dilinden düşürmezse, Allah Teâlâ ona her darlıktan bir çıkış, her üzüntüden bir kurtuluş yolu gösterir ve ona beklemediği yerden rızık verir”[color="gray"] 1878 İbni Mes’ûd radıyu anh’den rivayet edildiğine göre Resûlullah aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Her kim ‘estağfirullâh’ellezî lâ ilâhe illâ hû, el–Hayye’l–Kayyûme ve etûbü ileyh: Kendisinden başka ilâh bulunmayan, ebedî hayatla daima diri olan, her şeyin varlığı kendisine bağlı olup kâinatı yöneten Allah’tan beni bağışlamasını diler ve günahlarıma tövbe ederim’ diye yalvarırsa, savaştan kaçmış bile olsa, günahları bağışlanır”[color="gray"] 1879 Şeddâd İbni Evs radıyu anh’den rivayet edildiğine göre Resûl–i Ekrem aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “İstiğfârın en üstünü kulun şöyle demesidir: Allâhümme ente rabbî, lâ ilâhe illâ ente, halaktenî ve ene ‘abdüke, ve ene ‘alâ ‘ahdike ve va‘dike m’esteta‘tü Eûzü bike min şerri mâ sana‘tü, ebûü leke bi–ni‘metike ‘aleyye, ve ebûü bi–zenbî, fağfir lî fe–innehû lâ yağfirü’z–zünûbe illâ ente: Allahım! Sen benim Rabbimsin İbadete lâyık senden başka tanrı yoktur Beni sen yarattın Ben senin kulunum Ezelde sana verdiğim sözümde ve vaadimde hâlâ gücüm yettiğince durmaktayım İşlediğim kusurların şerrinden sana sığınırım Bana lutfettiğin nimetleri yüce huzurunda minnetle anar, günahımı itiraf ederim Beni affet; şüphe yok ki günahları senden başka affedecek yoktur” [color="gray"]Resûl–i Ekrem sözüne şöyle devam etti: “Her kim, bu seyyidü’l–istiğfârı sevabına ve faziletine bütün kalbiyle inanarak gündüz okur da o gün akşam olmadan ölürse cennetlik olur Yine her kim, sevabına ve faziletine gönülden inanarak gece okur da sabah olmadan ölürse cennetlik olur” 1880 Sevbân radıyu anh şöyle dedi: Resûlullah aleyhi ve sellem, selâm verip namazdan çıkınca üç defa istiğfâr eder ve “Allâhümme ente’s–selâm ve minke’s–selâm tebârekte yâ ze’l–celâli ve’l–ikrâm: Allahım selâm sensin Selâmet ve esenlik sendendir Ey azamet ve kerem sahibi Allahım, sen hayır ve bereketi çok olansın” derdi Hadisin râvilerinden biri olan Evzâî’ye: – İstiğfâr nasıl yapılır? diye sorulunca: – Estağfirullah, estağfirullah demektir, dedi[color="gray"] 1881 Âişe radıyu anhâ şöyle dedi: Resûlullah i ve bi–hamdihî, estağfirullâhe ve etûbü ileyh: Ben Allah’ı ulûhiyyet makamına yakışmayan sıfatlardan tenzih eder ve O’na hamdederim Allah’tan beni bağışlamasını diler ve günahlarıma tövbe ederim” derdi[color="gray"] 1882 Enes radıyu anh Resûlullah aleyhi ve sellem’i şöyle buyururken dinledim dedi: “Allah Teâlâ şöyle buyurdu: Ey Âdemoğlu! Sen bana dua ettiğin ve benden affını umduğun sürece, işlediğin günahlar ne kadar çok olursa olsun, onların büyüklüğüne bakmadan seni bağışlarım Ey Âdemoğlu! Günahların gökyüzünü kaplayacak kadar çok olsa, sonra da benden affını dilesen, seni affederim Ey Âdemoğlu! Sen yeryüzünü dolduracak kadar günahla karşıma gelsen; fakat bana hiçbir şeyi ortak koşmamış olsan, şüphesiz ben de seni yeryüzü dolusu bağışla karşılarım”[color="gray"] 1883 İbni Ömer radıyu anhümâ’dan rivayet edildiğine göre Resûl–i Ekrem aleyhi ve sellem: – “Ey kadınlar! Sadaka veriniz ve çok istiğfâr ediniz Çünkü ben cehennemin çoğunu sizin doldurduğunuzu gördüm” buyurmuştu Orada bulunan kadınlardan biri: – Niçin cehennemin çoğunu biz dolduruyoruz? diye sordu Resûl–i Ekrem de: – “Çünkü siz çok lânet eder ve kocanızın yaptığı iyilikleri unutursunuz Aklı ve dini eksik olup da, aklı başında adamların aklını çelen sizin gibisini görmedim” buyurdu O kadın: – Aklımızın ve dinimizin eksikliği nedir? diye sordu Resûl–i Ekrem de: – “İki kadının şahitliği bir erkeğin şahitliğine bedeldir Kadının günlerce namaz kılmadığı olur”[color="gray"] [color="gray"] Abdullah Parlıyan, Açıklamalı Tam Riyazu’s-Salihin Tercümesi: 550 [color="gray"] Müslim, Zikir 41 Ayrıca bk Ebû Dâvûd, Vitir 26 Baş tarafta 13-14 hadisler olarak geçmişti [color="gray"] Buhârî, Daavât 3 Ayrıca bk Tirmizî, Tefsîr 47; İbni Mâce, Edeb 57 Baş tarafta 13-14 hadisler olarak geçmişti [color="gray"] Müslim, Tevbe 11 Ayrıca bk Ahmed İbni Hanbel, Müsned, III, 238 [color="gray"] Abdullah Parlıyan, Açıklamalı Tam Riyazu’s-Salihin Tercümesi: 551 [color="gray"] Ebû Dâvûd, Vitir 26; Tirmizî, Daavât 39 Ayrıca bk İbni Mâce, Edeb 57 [color="gray"] Ebû Dâvûd, Vitir 26 Ayrıca bk İbni Mâce, Edeb 57 [color="gray"] Ebû Dâvûd, Vitir 26; Tirmizî, Daavât 118; Hâkim, el–Müstedrek, I, 511 Ayrıca bk İbni Mâce, Edeb 57 [color="gray"] Buhârî, Daavât 2, 16 Ayrıca bk Ebû Dâvûd, Edeb 100–101; Tirmizî, Daavât 15; Nesâî, İstiâze 57 [color="gray"] Müslim, Mesâcid 135 Ayrıca bk Ebû Dâvûd, Vitir 25; Tirmizî, Salât 108; Nesâî, Sehv 81, 82; İbni Mâce, İkâme 32 [color="gray"] Buhârî, Ezân 123, 139; Müslim, Salât 218–220 [color="gray"] Tirmizî, Daavât 98 Ayrıca bk Ahmed İbni Hanbel, Müsned, V, 172 443’de geçmişti [color="gray"] Buhârî, Hayz 6, Küsûf 9, Zekât 44, Savm 41, Şehâdât 12; Müslim, Îmân 132 Ayrıca bk Ebû Dâvûd, Sünnet 15; Tirmizî, Îmân 6; İbni Mâce, Fiten 19 |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|