Giresun Yöresi Halk Oyunları - Giresun Oyunları |
08-10-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Giresun Yöresi Halk Oyunları - Giresun Oyunlarıgiresun halk oyunları,giresun halk oyunu,giresunun oyunları,giresunun yöresel oyunları GİRESUN HALK OYUNLARI VE FOLKLOR: Karadeniz Bölgesi halk oyunlari bazi ince ayrinti farkliliklari disinda genelde birbirine benzerler Bölge halki kiyisinda yasadigi deniz gibi hareketli ve coskundur Giresun oyunlari içinde en önemlisi Giresun Karsilamasi ve horondur Horonu erkekler yine bölgenin meshur çalgisi kemençe veya davul zurna esliginde oynarlar Kadinlar ise def, zurna , ud ve saz esliginde oynarlar Horonun düz horon, *** saray, dik horon ve karsilamanin tüfekli çandir karsilamasi, bel kirmasi, sallama gibi müzigin ritmine göre degisen çesitleri vardir Giresun, Giresun türküleri yönünden de zengin bir ildir Giresun türkülerinden bazi örnekler; Mican, Tamzara, Karahisar Türküsü, Fingil, Bir Findigin Içini, Merekte Sari Saman, Oy Giresun Kayiklari, Aksu Derler Adina, Al Perde Yesil Perde, Sokakbasi Meyhane vs dir Giresun'da bugün unutulmamış ve hala halkın ve çeşitli oyun gruplarının oynamış olduğu oyunlardan bahsedecek olursak Karşılamalar, Tüfekli çandır karşılaması, Horonlar, kız Sallama horonu, erkek Sallama horonu, erkek Sıksara ( Sıksaray- sık Horon)Horonu, Kolbastı ( Fingil, Metelik) Gürcü sallaması gibi oyunları sayabiliriz |
Giresun Yöresi Halk Oyunları - Giresun Oyunları |
08-10-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Giresun Yöresi Halk Oyunları - Giresun OyunlarıKARŞILAMALAR Giresun yöresinin temel esasını oluşturan oyun karşılamadır Oyun çok eskiye dayanır İsmini karşılıklı oynamaktan alır Buradaki karşılama "Karşılık" kökünden gelen, karşı karşıya oynama diye de nitelendirilen karşılamayı esas alır Karşılamada ise kız ve erkekler karşı karşıya oynarlar Oyun ritmik olarak 9 zamanlıdır Bu karşılama türünde ayak değişmeden ritim kalıbında değişiklikler olabilir Örneğin kalıpta bulunan üçlünün yeri her zaman sonda olmayabilirÖrneğin; Miralay müziğinin üçlüsü sondadır ( 2 + 2 + 2 + 3 = 9 ) Bağlamam Perde Perde müziğinin üçlüsü ise ikinci sıradadır ( 2 + 3 + 2 + 2 = 9 ) bunun sebebini müzik geleneği konusunda anlatmıştık Kullanılan müzikler; Miralay, Bağlamam Perde Perde, Altın Yüzük Var Benim, Oy Giresun Kayıkları, Giresun'un Evleri, Al Tavandan Belleri, Çıkma Fındık Dalına, Bulancak Karşılaması, Zurna Karşılaması Çoğunlukla bağlama, davul - zurna ve kemence ile oynanır Eskiden kalma karşılama müziklerinin bazıları bugün çoğunlukla kullanılır Fakat bazı bölümleri özellikle kullanılmaz Çünkü icrası oldukça zordur Ritm ve ölçü kaçırma riski çoktur Örneğin; Çandır Karşılamasının (tüm repertuar kayıtlarında bu türkü Giresun karşılaması olarak bilinir) oyun bölümündeki çarptırma ve taramalar(tıramola) herkesin yapabileceği bir şey değildir Onun için halk oyunları grupları bu ezginin sadece türkü bölümünü kullanırlar TÜFEKLİ ÇANDIR KARŞILAMASI Oyun adını Giresun iline bağlı Çandır köyünden alır Giresun'da bir gerçeğe inanılır "Giresun'da en güzel Çandırlılar oynar"Herkesin bildiğinin aksine bu oyun savaşı anlatmaz Giresun ve çevresinde yapılan düğünlerde "Konak Gitme" olayı vardır Bu ziyaretlerde herkes kendi köyünün, kasabasının veya bulunduğu yerin oyununu oynar İşte Çandırlılar konak gittikleri köylerde ilk olarak bu oyunu oynarlar Oyun şöyle oynanır; Tüfeği olan herkes ortaya toplanıp bir daire kurarlar İçlerinden tecrübeli biri çavuşluk yapar Oyun özellikle davul ve zurna ile oynanır Önce müzik başlar Normal karşılama ritminden daha ağır oynanır Çavuşun komutuyla yavaş yavaş oynanmaya başlanır Yine çavuşun "nişan al" komutuyla havaya, daire ortasına yere veya birbirlerinin ayakları dibine nişan alırlar Çavuşun "ateş" komutuyla herkes ateş eder Boşalan tüfekleri çavuş doldurmaya başlar Tekrar aynı şekilde nişan ve ateş komutlarıyla oyun böylece devam eder İlk zamanlar çakmaklı üstten doldurmalı tüfekler kullanılırdı Boşalan tüfeklere ezva (barutu ateşlemeye yarayan tıpa) ve barut doldurma işini de çavuş yapardı Daha sonra ki zamanlarda mavzer, sonra da av tüfekleri kullanıldı Bu seferde boşalan tüfeklere fişek ve mermi doldurma işini yine çavuş üstlenirdi Oyun dokuz zamanlıdır (2 + 2 + 2 + 3 = 9) Normal karşılama ritminden daha ağır (yavaş) ritmle oynanır Oyunda göze çarpan özellik ise tüfek ile havaya ve yere ateş etme özelliğidir Kullanılan müzikler; Çandır Tüfekli Karşılaması HORONLAR Giresun il merkezinde horon görüldüğü gibi, ilimizde esas olarak horon Görele ilçesi ve çevresinde sıkça icra edilir Çoğunlukla kemence ve davul - zurna ile oynanır Görele'de yaygın olmasının sebebi büyük kemence üstatlarının Göreleli olmalarında ileri gelir Horonların isimleri de, bu ustaların isimleriyle anılır Bunun sebebi bu eserleri ilk icra eden kişi olmaları, yani yaratıcısı olmalarıdır Örneğin Tuzcuoğlu horonu, Piçoğlu Sıksarası gibi Görele konum itibariyle Trabzon ile Giresun'un tam ortasında yer alır Coğrafik olarak Giresun'a bağlıdır Ancak birçok kültürel değer bakımından (türkü, halk oyunları) Trabzon'a daha yakındır Yayla olarak da Trabzon ile aynı yaylayı, yani Sis Dağı ve Kadırga Yaylasını kullanır "Bu olayın sebebini birazdan yayla kültürü konusunda anlatacağız" Trabzon halk oyunları olarak Giresun'dan önce atılım yapmış kullandıkları oyun ve müzikleri halka, yıllar içerisinde icra yoluyla göstermiştir Halk da bu oyunları Trabzon yöresi diye kabullenmiştir Hatta Giresunlular dahi bunu kabul etmiştir Fakat sonra kendi oyunlarını ve müziklerini ortaya çıkarmak istediklerinde "Bu Trabzon yöresi, bunu Giresun yöresi olarak oynayamaz, tanıtamazsınız" şeklinde eleştiriler aldılar 196O'lı yıllardan önce her iki ilde bu müzikler kullanılırken ve bu oyunlar oynanırken kimse Trabzon Giresun ayrımı yapmazken günümüzde bu ayrım yapılmaktadır Mecburen yeni müzik ve oyun (Trabzon'da kullanılmayan) arayışına girildiEn büyük kemence ustaları Giresun'dan çıkmasına rağmen horonlarda çoğunlukla Davul - Zurna kullanılmaya başlandı Şu gerçeği de unutmamak lazımdır Harşit çayı doğal bir sınır olduğundan, Harşit çayının Doğusu ve Batısı arasında bir takım kültürel farklılıklar vardır Her ne olursa olsun; Görele, Espiye, Eynesil yöreleri ayrı değerlendirilmelidir KIZ SALLAMASI: Giresun'da karşılama türü oyunların dışında yöre karakterine ve coğrafyasına uygun olan bir başka oyun da horon türüdür Bu oyun cumhuriyetten sonra ortaya çıkmıştır Nedeni ise; kızların kendi aralarında yaptıkları eğlencelerde erkekleri taklit ederek oynamaya başlamalarıdır Figür zenginliği 5 veya 6'yı geçmez 7 zamanlıdır Oldukça yumuşak, narin ve cilveli bir şekilde oynanır Çoğunlukla kemençeyle oynanır Bağlama, Def, Ud gibi sazlarda kullanıldığı görülür Kullanılan müzikler; Çavuşlu Horonu, Püsküllü ERKEK SALLAMASI: Giresun tarihi kadar eskidir En az 3 kişi ile oynanır Tatlı sert bir anlayış vardır Yöresel tabiriyle "gevrek" tir Oyun 5 zamanlıdır Figür zamanları 10 birim zaman ve bağlantılıdır Oyun halka şeklinde oynanır Oynanılan yerin şekline göre bağlı dizi düz, halka, yarım halka şeklinde de oynanır Figür bakımından zengindir Horonun olmazsa olmazı olan "alaşağı" figürü sıkça yapılır Bir nevi sık horona geçmek için, alıştırma ve ısınma oyunu da diyebiliriz Genellikle kemençe veya davul zurnayla oynanır Müzik olarak çoğunlukla Merekte Sarı Saman kullanılır SIKSARAY (SIKSARAY,HORON): Bu oyun sallamanın aksine daha sert ve coşkulu oynanır Sık'ın anlamı çok çabuk demektir Bir çeşit sık oyun, sık horon çabuk horon demektir Az zaman içinde çabuk ve fazla figür yapmak gerekmektedir Sıksara, zamanla sıksaray olmuştur Burada yörelerin mahalli ağızları büyük rol oynamıştır Oyun 7 zamanlıdır Horon,"Karadeniz bölgesinde özellikle Doğu Karadeniz'in kıyı kesimlerinde toplu olarak ve daha çok bağlı diziyle oynanan disiplinli halk oyunlarının genel adı dır Horum, Horun, forom vb şekillerinde de söylenir Horon Cenevizlilerden kalmadır Karadeniz'e özellikle Harşit havzasına gelip buradan da Türk ve Yunan kavimlerine geçmiştir İstila ve temaslar sonucu oradan Batı Avrupa'ya ve Karadeniz'in doğusuna yayılmıştır Genel olarak ülkemizde Doğu Karadeniz bölgesinde Trabzon, Rize Giresun civarında oynanır Bunun yanı sıra az da olsa Artvin, Ordu, Samsun, Bayburt, Gümüşhane gibi illerde de görülebilir Horonda denizin dalga hareketlerini ve kıpırtılarını, balıkların çırpınışını görür gibi oluruz Horonların oluşmasında Karadeniz bölgesinin çok engebeli doğal yapısının, fırtınalı hırçın bir deniz olan Karadeniz'in sarp bir arazide bazen bir ayağını bile zor basabildiği patika yollarda yürüyen ve sırtında yük taşıyan Karadeniz insanının çevikliği anlatılmaktadır Horonda yapılan hareketler incelendiğinde, belleme, çapalama, deniz dalgalarının parçalanması, dalgaların kıyıdan geri çekilirken çakıllarda çıkardığı ses, kürek çekme, balıkların ağlara yakalandıkları andaki çırpınışları gibi doğal olayların veya işle ilgili tarımsal hareketlerin canlandırıldığı görülür Horom kelimesi ve horla üzerindeki dik olarak kümelendirilmiş birkaç bağdan oluşan mısırlara verilen bir isimdir Horomların bulunduğu tarla uzaktan görünüş olara kollarını havaya kaldırmış bir şekilde duran insan kalabalığını andırır Horon oyunlarında genellikle kollar havaya kalkmış bir biçimde oynanır Bu duruş horomları andırmaktadır Bundan esinlenerek Horon adını aldığı söylenir Horonlar dizi oyunu biçiminde onandıkları zaman dizi biçimleri sıra dizi-lişi, görünüşünde olarak tek sıra erkek, tek sıra kadın, düz dizi, eğri dizi, koşut dizi, bağlı dizi, bağlı tek dizi, bağlı alaca dizi, açık diziş kapalı dizi biçiminde oynanmak-tadır Oyun 7 zamanlıdır Ayak figürleri 10 birim zamanlı ve bağlantılıdır Çoğunlukla kemençe, davul - zurna ile oynanır Belli bir müziği yoktur Mahalli saz sanatçılarının isimlerini de verdikleri kendine özgü özel horon ezgileriyle icra edilir Halka oyunu biçimindeki dizilişlerde ise; düz halka, koşut halka, bağlı halka, tek halka, kapalı halka, açık halk, bağımlı halka, tek halka erkek, tek halka kadın, halka, tepeli halka dizilişleri görülmektir KOLBASTI (Fingil-Metelik): Fingil (Kolbastı - Metelik) havası çoğunlukla türkülü oyunlardır Giresun'da bu gün hemen hemen bütün gruplar ya Lazutlar'ı yada Dereboyu Kavaklar'ı kullanırlar Bunlar çoğunlukla popüler olduğu ve insanların kulağında ezgileri zaten var olduğu için icrası da kolay olduğundan çokça rağbet görür Oysa Giresun'da daha bir çok fingil havası türküsü vardır Özellikle Sokakbaşı Meyhane, Oy Bahçenize Ben Giremedim vb daha bir çok türkü mevcuttur Bunlar halk oyunlarında da kullanılabilen türkülerdir Ancak sorulduğunda özellikle Sokakbaşı Meyhane türküsünü halk oyunu olarak çok ağır bulurlar Bu sebepten kullanmazlar Fakat eskiyi araştırdığımızda bu oyunun zaten ağır, aheste oynandığı söylenir Halk oyunları müzikleri bazen metronomları artırılarak çalınır Ancak bazıları buna müsait değildir Bu müsait olmayanlardan birisi olan "Sokakbaşı Meyhane" isimli Fingil oyun havasıdır Sözlü oyun grubuna girer "Bu oyuna "Kol Ağası" da denilmektedir Genelde 2 ve 4 zamanlıdır Bolu yöresindeki bazı oyunlara benzemektedir Genelde "Lazutlar" türküsüyle oynanır 4 zamanlıdır Bazı Yörelerde; zağma, bildiş oyun havası diye bilinen bu tür oyunlar ve müzikler Giresun yöresinde karşımıza Kolbastı ve Metelik olarak çıkar Kol deyimi kolcudan gelmektedir Cumhuriyetten önceki ve de sonraki o dönemlerde; gümrük görevi, polis görevi ve jandarma görevi verilen görevliler vardı Hatta kişilere ormancı görevi de verilirdiKarakol ismide buradan gelir Kara üzerinde ve şehir içinde görev yapan emniyet ve asayiş birimi Kolcu ise şehir dışında köylerde, kırsal kesimde mermi, silah, tütün, uyuşturucu, alkollü içecekler kaçak ağaç kesme vb davranışları durdurmakla ( bugünkü köy korucusu) görevli kişilerdi Bunlar; mert, korkusuz, silahlı ve atlı gezerler Çünkü görev alanları çok geniştir Cumhuriyet öncesinde işret (alkollü içki) yasak olduğundan bu defa yöre delikanlıları da aksine sazlı ve sözlü içki muhabbeti yaptıklarından; işte çoğu zaman kolcularca baskına uğrarlardı Muhabbet yapan yöre delikanlıları cesur, yiğit ve atak olmak zorundaydılar Çünkü, her an baskına uğrayacakları için silahları da vardı Başka bir eğlence şekli olmadığından yasakla vicdanları arasında bir çeşit savaş verirlerdi Zamanla baskın yapa yapa ve zamanla basıla basıla kolcu ile yöre delikanlıları birbirlerini görmezlikten gelirler ve arkadaş olurlardı İşte bu her iki insanın oyunlara karışması hatta oynaması ile oluşan ve oynanan bir oyun olduğundan buna zamanla kol havası, kol oyunu veya kolbastı denilmiştir Kol havasının bir çeşitlemesi de Fingil ve Meteliktir Oyun 2 ve 4 zamanlıdır Figür genişliği pek yoktur Bağlama en çok kullanılan enstrümandır Müzikle ayak figürleri uyumludur Kullanılan müzikler; Oy Bahçenize Ben Giremedim, Lazutlar, O Yaylanın Çimenine, Sokakbaşı Meyhane GÜRCÜ SALLAMASI: Giresun Merkezden, Ordu iline doğru olan bölgelerde, özellikle Bulancak ve Piraziz ilçesi ile yükseklerinde sıkça görülür Muhacirler zamanında buralara yerleşen Gürcü halkı tarafından yöreye getirildiği sanılmaktadır Giresun'da pek oynanmaz Bunun için nota ve ritmik yapısını göstermeye gerek yoktur Ordu yöresinde görülen Gürcü Horonu ile gerek müzik, gerek ritm ve gerekse figür olarak aynıdır Oyun; 8 ( 3 + 2 + 3 ) zamanlıdır Ziyadesiyle aynı oyun Ordu yöresinde oynanır |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|