![]() |
Psikolojide Kavramlar 22 |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 22Psikolojide Kavramlar 22 Özlem Düzeyi Özlemler, kişinin kendisi için saptadığı veya ulaşmayı hedeflediği amaç niteliğindeki yönelimlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Psikolojide Kavramlar 22 |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 22Şiddet Şiddet, sertlikle, yoğun bir güçle meydana gelen, yapılan veya etkili olan bir şeyin özelliği olarak tanımlanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Psikolojide Kavramlar 22 |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 22Şöhret Diğeriyle ilişkinin temel süreçleri çerçevesinde ortaya atılan şöhret (reputation) kavramı, bir topluluğun, bir birey hakkındaki yargısı olarak tanımlanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Şöhret, bir toplulukta kişiler arası iletişim sürecinde oluşur ![]() ![]() ![]() Bu yargılar (ve dayandıkları veriler) diğerleri tarafından paylaşıldığında, kişiler arası iletişime konu olurlar; herkes değerlendirmelerini karşılaştırır, sonuçlarını test eder, birbirini etkiler ![]() ![]() Sosyal psikologlara (Emler, 1994) göre şöhret, her şeyden önce çeşitli insanî niteliklere ilişkindir (İyi ekmek yapan bir fırıncı, usta bir iz sürücü, vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Psikolojide Kavramlar 22 |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 22EDİMSEL KOŞULLANMA Klasik koşullanma yoluyla öğrenmeyi sağlamak için, yapılan bir davranışa neden olan uyarıcının bilinmesi gerekir ![]() ![]() ![]() Thorndike'ın çalışmalarından hareket eden Skinner, organizmanın davranışlarını uyarıcılara karşı gösterilen otomatik bir tepki olmaktan çok kasıtlı olarak yapılan hareketler olarak kabul etmektedir ![]() ![]() Organizmayı olumlu bir sonuca götüren davranışlar kalıcı olur ![]() ![]() ![]() Edimsel davranış: Bilinen bir uyarıcı tarafından oluşturulmaz; organizma tarafından ortaya konur ve sonuçları tarafından kontrol edilir ![]() · Klasik koşullanmada önce uyaran vardır ve organizma ona tepki gösterir ![]() · Edimsel davranışta önce tepki yapılır sonra tepkinin doğurduğu uyarıcı gelir ![]() Davranış sonucunda organizmanın hoşuna giden bir durum ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() Skinner'e göre bir davranışın sonucu, organizma için hoşa giden, olumlu bir durum yaratıyorsa, o davranışın tekrar ortaya çıkma olasılığı artar ![]() ![]() Bu tür koşullamada, davranışı izleyen ve organizma üzerinde hoşa gidici bir etki yaratarak, davranışın (edimin) ortaya çıkma olasılığını artıran uyarıcılara pekiştireç denir ![]() ![]() ![]() ![]() Pekiştireçler olumlu ve olumsuz olmak üzere ikiye ayrılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir öğrenci evindeki aile kavgalarından, sorunlarından kaçmak için okula geliyorsa, okul bu öğrenci için olumsuz pekiştireçtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapılan bir davranışın sonucunda, organizma için olumsuz bir durum yaratan uyarıcılara ceza denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pekiştireç davranışı güçlendirirken, ceza zayıflatır ya da belli bir süre için durdurur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cezanın diğer bir olumsuz yönü ise saldırgan davranışlara neden olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Premack ilkesi: Büyükannenin Kuralları Çok sık görülen (tercih edilen) davranış pekiştireç olarak kullanılarak, az gösterilen (tercih edilmeyen) davranış ortaya çıkarılmaya çalışılır ![]() ![]() ![]() Skinner'e göre eğitimin amacı bilgiyi en yüksek düzeye çıkarmak olmalıdır ![]() ![]() ![]() Skinner'in programlanmış öğrenme ilkeleri şöyle sıralanabilir: · Öğrenilecek konu çok küçük ünitelere ayrılarak güçlük derecesine göre basamaklandırılır ![]() · Öğrenci her basamakta bir edimde bulunur ![]() · Öğrenilecek konu bir uyaran durumuna gelir ![]() · Öğrenci her basamakta yaptığı edimin sonucunu hemen görür ![]() Edim doğru ise ilerler yanlış ise düzeltilir ![]() EDİMSEL KOŞULLANMANIN EĞİTİME UYGULANMASI Edimsel koşullamanın getirdiği ilkeler günümüzde halen geçerliğini korumaktadır ![]() ![]() Pekiştireç mutlaka doğru davranışı takip etmelidir ![]() ![]() ![]() Öğrenci pekiştireci hangi davranışın sonucunda aldığını farketmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin derste sıkılan bir öğrenciyi gürültü yapıyor diye sınıftan atan bir öğretmen, öğrencinin davranışını cezalandırmaktan çok pekiştirmiş olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Psikolojide Kavramlar 22 |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 22DUYGUSAL ZEKA (EQ) Türümüz var oluşunu büyük ölçüde duyguların insan ilişkilerindeki gücüne borçludur ![]() ![]() ![]() Tüm duygular harekete geçmemizi sağlayan dürtülerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun yanında fevri ve güçlü, bazen de mantıksız olan bir kavrama sistemi daha vardır; bu da duygusal zihindir ![]() ![]() Duyguların, akıl üzerindeki etkisini anlamak için beynin gelişimine bakmamız gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Amigdala, duygusal belleğin ve başlı başına anlamın deposudur; amigdalasız yaşam, kişisel anlamlarından soyutlanmış bir yaşamdır ![]() ![]() ![]() Hisler, bize doğru yönü gösterir; ondan sonra kuru mantık işe yarar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında akıl, duygusal zeka olmadan tam verimli çalışamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kararlar, salt mantığa dayanarak alınamaz; kişinin güdülerine ve geçmiş deneyimlerden derlenmiş duygusal bilgeliğe ihtiyaç vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Duygusal zeka açısından umutlu olmak, kişinin zorlu engeller veya yenilgiler karşısında bunaltıcı kaygıya, teslimiyetçi bir tutuma ya da depresyona yenik düşmemesi anlamına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() Empatinin kökeni özbilinçtir ![]() ![]() ![]() Her temasta duygusal sinyaller göndeririz ve bu sinyaller bizimle birlikte olanları da etkiler ![]() ![]() ![]() Duygusal öğrenmede cinsiyetler arasında farklılıklar vardır ![]() ![]() ![]() Evliliklerde anahtar niteliğindeki yeterliliklerden biri, eşlerin sıkıntılı hisleri kendi başına yatıştırmayı öğrenmesidir ![]() ![]() Gelecekte, EQ'nun temel becerileri ekip çalışmasında, işbirliğinde ve insanların birlikte daha etkili çalışmayı öğrenmelerine yardımcı olunurken büyük önem kazanacaktır ![]() ![]() Öfke, kaygı kronikleştiğinde, insanların bir dizi hastalığa karşı direncini kırabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca, çocukların okuldaki başarısızlıklarının ardında da duygusal zekadan yoksunluk yer almaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mizaç, duygusal hayatımızın özelliklerini oluşturan ruh halleri olarak tanımlanabilir ![]() ![]() ![]() Alkoliklik, uyuşturucu bağımlılığı, yeme bozuklukları gibi kötü alışkanlıklar depresyon, kaygı belirtilerini kendi kendilerine tedavi etme yöntemi olarak gelişebilmektedir ![]() ![]() ![]() Yapılan araştırmalara göre, duygusal okuryazarlık programları çocukları okuldaki başarı puanlarını ve performansını iyileştirmektedir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Psikolojide Kavramlar 22 |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 22Çekim Çekim, kişiler arası ilişkilerin hem temeli, hem de bir tarzı gibi görünmektedir ![]() ![]() ![]() Sosyal psikologlar kişiler arası çekim olgularında coğrafi mekânda yakınlık, fiziksel görünüş, benzerlik, birbirini tamamlama, enformasyon verme, bağlanma isteği, doyum sağlama ya da ödüllendirici olumlu yaklaşım gibi faktörlerin etkili olduğunu öne sürmüşlerdir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Psikolojide Kavramlar 22 |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 22Davranış Senaryoları Çeşitli koşullara veya bağlamlara uygun davranış beklentileri ya da hangi davranışların uygun olacağını belirten davranış epizodlarıdır ![]() ![]() Bunlar, doğrudan gözlem yaparak, diğer insanların değerlendirmelerini dinleyerek, televizyon veya filmlere bakarak, kitaplar okuyarak ve benzeri yollardan öğrenilmektedir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Psikolojide Kavramlar 22 |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 22Desantrasyon Desantrasyon (deceniration) ya da kendi merkezinden çıkma terimi, desantralizasyona benzer şekilde, bir merkeze tabi olmamayı ifade etmektedir Burada söz konusu olan, kişinin yargı ve değerlendirmelerinde kendi konumundan, ben merkezli ve sübjektif bakışından sıyrılıp objektif bir konuma geçmesidir Kendi merkezinden çıkma, genel olarak zihinsel ve moral gelişimin bir üst aşaması ve gruplar arası ilişkilerde önyargılardan kurtulmanın koşulu olarak görülmektedir |
![]() |
![]() |
![]() |
Psikolojide Kavramlar 22 |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 22Dogmatizm Adorno'nun otoriter kişilik kavramı doğrultusundaki eleştirel çalışmaları çerçevesinde Rokeach (1960) tarafından ortaya atılan kavram, kısaca, bireylerin dünyayla ilişkilerindeki zihinsel katılığı ifade etmektedir Adorno'nun etnosantrizm kavramım genişleten, önyargılı tutumların belirli bir ideolojiye özgü olmadığını, hoşgörüsüzlüğün 'sağ' ideolojiler kadar 'sol' ideolojilerin taraftarlarında da görüldüğünü savunan Rokeach'e göre her birey sosyal dünyasını, inandıklarından ve inanmadıklarından oluşan bir inançlar sistemiyle (belief-disbelief systetri) süzgeçten geçirir Rokeach, dogmatizmi bu karmaşık sistemin işleyiş tarzını açıklayan bir model olarak önermektedir |
![]() |
![]() |
![]() |
Psikolojide Kavramlar 22 |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Psikolojide Kavramlar 22Duygusal Zeka (EQ) Türümüz var oluşunu büyük ölçüde duyguların insan ilişkilerindeki gücüne borçludur ![]() ![]() ![]() Tüm duygular harekete geçmemizi sağlayan dürtülerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun yanında fevri ve güçlü, bazen de mantıksız olan bir kavrama sistemi daha vardır; bu da duygusal zihindir ![]() ![]() Duyguların, akıl üzerindeki etkisini anlamak için beynin gelişimine bakmamız gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Amigdala, duygusal belleğin ve başlı başına anlamın deposudur; amigdalasız yaşam, kişisel anlamlarından soyutlanmış bir yaşamdır ![]() ![]() ![]() Hisler, bize doğru yönü gösterir; ondan sonra kuru mantık işe yarar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında akıl, duygusal zeka olmadan tam verimli çalışamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kararlar, salt mantığa dayanarak alınamaz; kişinin güdülerine ve geçmiş deneyimlerden derlenmiş duygusal bilgeliğe ihtiyaç vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Duygusal zeka açısından umutlu olmak, kişinin zorlu engeller veya yenilgiler karşısında bunaltıcı kaygıya, teslimiyetçi bir tutuma ya da depresyona yenik düşmemesi anlamına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() Empatinin kökeni özbilinçtir ![]() ![]() ![]() Her temasta duygusal sinyaller göndeririz ve bu sinyaller bizimle birlikte olanları da etkiler ![]() ![]() ![]() Duygusal öğrenmede cinsiyetler arasında farklılıklar vardır ![]() ![]() ![]() Evliliklerde anahtar niteliğindeki yeterliliklerden biri, eşlerin sıkıntılı hisleri kendi başına yatıştırmayı öğrenmesidir ![]() ![]() Gelecekte, EQ'nun temel becerileri ekip çalışmasında, işbirliğinde ve insanların birlikte daha etkili çalışmayı öğrenmelerine yardımcı olunurken büyük önem kazanacaktır ![]() ![]() Öfke, kaygı kronikleştiğinde, insanların bir dizi hastalığa karşı direncini kırabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca, çocukların okuldaki başarısızlıklarının ardında da duygusal zekadan yoksunluk yer almaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mizaç, duygusal hayatımızın özelliklerini oluşturan ruh halleri olarak tanımlanabilir ![]() ![]() ![]() Alkoliklik, uyuşturucu bağımlılığı, yeme bozuklukları gibi kötü alışkanlıklar depresyon, kaygı belirtilerini kendi kendilerine tedavi etme yöntemi olarak gelişebilmektedir ![]() ![]() ![]() Yapılan araştırmalara göre, duygusal okuryazarlık programları çocukları okuldaki başarı puanlarını ve performansını iyileştirmektedir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|