Elektrik Motorlarının Tanımı Ve Yapısı |
10-15-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Elektrik Motorlarının Tanımı Ve YapısıELEKTRİK MOTORLARININ TANIMI VE YAPISI Elektrik enerjisini mekanik enerjiye dönüştüren aygıtlara elektrikmotorları denirHer elektrik makinası biri sabit (Stator) ve diğerikendi çevresinde dönen (Rotor ya da Endüvi) iki ana parçadan oluşur Buana parçalar: elektrik akımını ileten parçalar (örneğin: sargılar),manyetik akıyı ileten parçalar ve konstrüksiyon parçaları (örneğin:vidalar, yataklar) olmak üzere tekrar kısımlara ayrılır Alternatifakım ile çalışan elektrik makinalarında rotor ve statorun manyetikakıyı ileten kısımları fuko akımlarından kaçınmak amacıylatabakalandırılmış saçlardan yapılır Rotor ve Stator saç paketlerininyapılması için 0,35 - 1,5 mm kalınlığında, tek ya da çift taraflıyalıtılmış saç levhalar makas tezgahlarında şeritler halinde kesilirBu şekilde oluşturulan saç şeritler şerit çekirdekli trafoların vemakinaların yapımında başka bir işleme gereksinilmeden derhalkullanılabilmektedir Makastan çıkan saç şeritler çok seri - çalışankalıp - kesme presine verilir Dakikada 300 - 500 kesme yapan 500 000kp’lık presler stator ve rotor saç profillerini bir dizi - kesmehalinde arka arkaya çıkartır Rotor ve stator saç profilleri birbirinin boşluğunu dolduracakşekilde kesildiğinden (kalıpla), üretim sonu kırpıntı parça miktarı çokazdır Büyük çaplı rotor ve stator saç paketleri genellikle tek -kesmede çıkartılır Bunun için, önceden hazırlanmış disk şekildekisaçlar üstüste gelecek şekilde yerleştirilir Bu şekilde yerleştirilmişsaç tabakaları kalıp - kesme presinde tek bir hamlede kesilirSargıların yerleştirilmesi için gerekli oluklar makinelerde açılırİşlem görecek parça miktarı fazla değil ise oluk açma otomatındaoluklar tek tek açılır Büyük sayıdaki parça miktarları ve büyük çaplısaçlar için her seferinde 5-6 oluk açabilen otomatlardanyararlanılmaktadır Oluk açma otomatlarından gelen saçlar özel sayıcıterazilerde tartılır, istif makinesinde üst üste tabakalandırılır ve 5- 10 kp/cm2 lik bir basınç altında saç paketi halinde birleştirilir Stator ve rotor sargı oluklarına uygulamada genellikle kartondöşenmektedir Yalıtmak amacıyla döşenen kartonun görevi: Oluk içindekipürüzleri örtmek ve sargı tellerini hasarlardan korumaktır Karton ileyalıtılan oluklara sargılar döşenir Stator ve rotor sargıları tek katya da çift kat sarımlı yapılırlar Tek katlı sargılarda her oluk içindeher bir sargının yalnız bir kenarı, buna karşın çift katlı sargılardaçift sayıda bobin kenarı (genellikle iki) bulunur Stator Sargıları:Tek katlı sargılarda, önceden bir sargı makinasında hazırlanmış veizole edilmiş sargı paketleri açık oluklara tek tek yerleştirilir(Şekil 1-1 a) Büyük gerilimli statorlarda açık oluklu saç paketlerikullanılır Yarı açık oluklara (Şekil 1-1 b) sargılar özel kalıp ya daşablonlar yardımıyla tek tek döşenmektedir Tam kapalı oluklar içine,teller statorun alın tarafından başlayarak, ipliğin iğneye geçirildiğigibi tek tek geçirilir Sonra bu teller sargı haline getirilir (Şekil1-1 c) Oldukça uğraşılı bu tür sarım yerine özel sargı paketleri dekullanılmaktadır Bu sargı paketlerindeki iletkenler sadece dahaönceden hazırlanmış taraflarından oluklara sokulur Bu şekildeolukların diğer tarafından dışarı çıkan sargı başları birbirleriylesert lehim ya da kaynak suretiyle birleştirilir Şekil 1-1 Çeşitli türdeki sargı olukları Şayet oluklara az sayıda ve büyük kesitli iletkenler sokulacaksa,çubuk şeklindeki iletkenler kullanılırBunlar sonradan kendi aralarındavidalarla ya da lehimlemek suretiyle birleştirilirTahta ya da fiberdenyapılmış oluk kamaları ( ya da takozları ) oluk ağızlarını kapatmayayarar Oluklardan dışarı çıkan sargı başları pamuk ya da cam pamuğu ilesıkıca sarılarak yalıtılır Sargıların devre bağlantıları sağlandıktansonra stator bir fırın içinde 100 0C civarında kurutulur ve sonrayalıtkan vernik emdirilir Vernik emdirme işlemi havasız bir ortamiçinde yapılır Bunun için önce stator bir vakum kabı içineyerleştirilir ve kap sıkıca kapatılarak havası çekilir Sonra kabınüstünde bulunan vernik musluğu açılarak içeriye vernik gönderilirOrtam havasız olduğundan içeriye gönderilen vernik sargıların en küçükaralıklarına dahi nüfuz eder Vernik emdirme işleminden sonra statortekrar kurutma fırınına sokulur ve burada son kurutma işlemi yapılırRotor sargıları elde ya da makinede sarılır Bunun dışında uygulanacakbütün işlemler stator sargılarında olduğu gibidir 12 ELEKTRİK MOTOR ÇEŞİTLERİ Alternatif akım motorları Asenkron (indüksiyon) motorları Tek fazlı asenkron motorlar Yardımcı sargılı motorlar Kondansatörlü motorlar Kondansatör başlatmalı Daimi kondansatörlü Çift kondansatörlü Yardımcı direnç sargısı olan tek fazlı motorlar Gölge kutuplu motorlar Üç fazlı asenkron motorlar Döner bilezik-rotorlu motor (sargılı rotorlu motor) Kısa devre-rotorlu motor (sincap kafes motor) Senkron motorlar Tek / çok fazlı motorlar Alan sargılı Sabit mıknatıslı Relüktans Histeresis Değişebilir hızlı kutup anahtarlamalı Doğru akımla çalışan motorlar Şönt motor (paralel sarımlı motor) Seri motor (seri sarımlı motor) Alternatif / doğru akım Split alan Sabit mıknatıslı (dıştan uyarmalı motor) Geleneksel konstrüksiyonlu motorlar Top (sepet) sargılı motorlar Oynar bobin motorlar Doğru akım tork motorlar Seri / şönt motorlar (compound motorlar = bileşke alanlı motorlar) Hibrit motorlar Step motorlar Küçük açılı Sabit mıknatıslı Relüktans Sabit mıknatıslı Relüktans Fırçasız doğru akım motorları Değişken frekanslı motorlar Senkron motorlar Sargılı rotorlu Sabit mıknatıslı İndüksiyon motorlar Senkron faz kilitlemeli motorlar ALTERNATİF AKIM MOTORLARI Alternatif akım ile çalışan elektrik makinalarında manyetik döneralanlar oluşur Şayet rotorun dakikada yapmış olduğu devir sayısıstator-döner alanının dakikada yaptığı devir sayısı ile aynı ise, böylebir makineye senkron makine denilir Rotorun devir sayısı döner alandevir sayısından küçük ya da büyük ise, bu tür makine asenkron makineolarak anılır (senkron eşlemeli; asenkron =eşlemesiz) ASENKRON (İNDÜKSİYON) MOTORLARI BİR FAZLI ASENKRON MOTORLAR Bir fazlı asenkron motorlar, üç fazlı asenkron motorlar gibi statorve rotor olmak üzere iki ana kısımdan oluşurBir fazlı asenkronmotorlar kendi aralarında yardımcı sargılı ve gölge kutuplu motorlarolmak üzere iki gruba ayrılırlar BİR FAZLI YARDIMCI SARGILI MOTORLAR Bir fazlı yardımcı sargılı motorlarda, stator sargıları bir anasargı (çalışma sargısı) ile yardımcı (yol verme) sargıdan oluşur Anasargı; omik direncinin küçük olması için kalın kesitli iletkenlerdenyapılır Ayrıca reaktansının büyük değerde olması için de hem alt katayerleştirilir, hem de sarım sayısı yardımcı sargıdan daha fazladırYardımcı sargı ise; ince kesitli olup omik direnci ana sargıya göredaha fazladır ve üst kata yerleştirilir Motor yol aldıktan sonra yardımcı sargıyı ana sargıdan ya dadevreden çıkarmak için genellikle rotorun üzerinde merkez kaç kuvvetiile çalışan anahtar sistemi bulunur Bu sistemi olmayan motorlardayardımcı sargıyı ayırma işlemi manyetik röle ile ya da özel yol almaşalterleri ile yapılır Bir fazlı yardımcı sargılı asenkron motorlarda ana sargı veyardımcı sargıları aralarında 90° elektrik faz farkı bulunacak şekildestatora yerleştirilir Bir fazlı asenkron motorlar indüksiyonprensibine göre çalışır Özel Yol Verme: Start şalteri (motora hem yol vermek, hem de motoru devamlıçalıştırmak için kullanılan şalter) Şekil 1-2 a da görüldüğü gibi üçkutuplu ve üç konumludur O durumunda iken kontakların hepsi açıktırMotoru çalıştırmak için şalterin kolu tamamen sağa çevrilip start (yolverme) durumuna getirilir ( Şekil 1-2 b) Bu anda kontakların hepsikapanır Ana ve yardımcı sargı devreye girdiğinden motor yol almayabaşlar Devir sayısı yükseldiğinde şalter kolu bırakılır Yay etkisiile kol I konumuna gelir Şekil 1-2 c de görüldüğü gibi, yardımcısargıyı bağlayan kontak ayrılır ve yardımcı sargı devre dışı edilirDiğer kontaklar kapalı kaldığından motor yalnız ana sargı ile dönmesinedevam eder Şekil 1-2 Özel yol verme start şalteri ile a) açık b) yol verme c) çalıştırma konumları Bir Fazlı Yardımcı Sargılı Motorların Devir Yönünün Değiştirilmesi: Motorun devir yönünü değiştirmek için ya yardımcı sargı uçlarınınyeri veya ana sargı uçlarının yeri değiştirilir Şekil 1-3 a dakibağlantıda, her iki sargıdan geçen akım yönü aynıdır( Örneğin,motorsağa dönüyor) Şekil 1-3 b de yardımcı sargı uçları değiştirildiğindeyardımcı sargı akım yönü, ana sargı akım yönüne ters olacağından döneralanın yönü değişir ve motor bu sefer sola döner Şekil 1-3 Bir fazlı yardımcı sargılı motorların devir yönünün değiştirilmesi |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|