![]() |
Trafik Kanunu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Trafik KanunuKanun Numarası: 2918 Kabul Tarihi: 13 ![]() ![]() Resmî Gazete Tarihi ve No: 18 ![]() ![]() Amaç : MADDE 1 - Bu Kanunun amacı karayollarında can ve mal güvenliğiyönünden trafik düzenini sağlamak ve trafik güvenliğini ilgilendiren tümkonularda alınacak önlemleri belirlemektir ![]() Kapsam : MADDE 2 - Bu Kanun trafikle ilgili kuralları şartları hakve yükümlülükleri bunların uygulanmasını ve denetlenmesini ilgili kuruluşlarıve bunların görev yetki ve sorumluluk çalışma usulleri ile diğer hükümlerikapsar ![]() Bu Kanun karayollarında uygulanır ![]() a) Karayolu dışındaki alanlardan kamuya açık olanlar ile park bahçepark yeri garaj yolcu ve eşya terminali servis ve akaryakıt istas-yonlarındakarayolu taşıt trafiği için faydalanılan yerler ile b) Erişme kontrollü karayolunda ve para ödenerek yararlanılan karayollarınınkamuya açık kesimlerinde ve belirli bir karayolunun bağlantısını sağlayandeniz göl ve akarsular üzerinde kamu hizmeti gören araçların karayolu araçlarınaayrılan kısımlarında da Bu Kanun hükümleri uygulanır ![]() İKİNCİ BÖLÜM Tanımlar Tanımlar : MADDE 3 - Bu Kanunda kullanılan terimlerin tanımları aşağıdagösterilmiştir ![]() Trafik : Yayaların hayvanların ve araçların karayolları üzerindekihal ve hareketleridir ![]() Karayolu : Trafik için kamunun yararlanmasına açık olan arazişeridi köprüler ve alanlardır ![]() Karayolu yapısı : Karayolunun kendisi ile karayolunun üstündeyanında altında veya yukarısındaki; ada ayırıcı oto korkuluk istinatduvarı köprü tünel menfez ve benzeri yapılardır ![]() Mülk : Devlete kamuya gerçek yada tüzel kişilere ait olan taşınmaz mallardır ![]() Karayolu sınır çizgisi : Kamulaştırılmış kamuya terk veya tahsisedilmiş karayolunda mülkle olan sınır çizgisi Diğer karayollarında yarmada şevden sonra hendek varsa hendek dışkenarı hendek yoksa şev üst kenarı dolguda şev etek çizgisi Yaya yolu ayrılmış karayolunda ise yaya yolunun mülkle birleştiğiçizgidir ![]() İki yönlü karayolu : Taşıt yolunun her iki yöndeki taşıt trafiğiiçin kullanıldığı karayoludur ![]() Tek yönlü karayolu : Taşıt yolunun yalnız bir yöndeki taşıttrafiği için kullanıldığı karayoludur ![]() Bölünmüş karayolu : Bir yöndeki trafiğe ait taşıt yolunun birayırıcı ile belirli şekilde diğer taşıt yolundan ayrılması ile meydanagelen kara-yoludur ![]() Erişme kontrollü karayolu (Otoyol - Ekspres yol) : Özellikletransit trafiğe tahsis edilen belirli yerler ve şartlar dışında girişve çıkışın yasaklandığı yaya hayvan ve motorsuz araçların giremediğiancak izin verilen motorlu araçların yararlandığı ve trafiğin özel kontroletabi tutulduğu karayoludur ![]() Geçiş yolu : Araçların bir mülke girip çıkması için yapılmışolan yolun karayolu üzerinde bulunan kısmıdır ![]() Bağlantı yolu : Bir kavşak yakınında karayolu taşıt yollarınınbirbirine bağlanmasını sağlayan kavşak alanı dışında kalan ve bir yönlütrafiğe ayrılmış olan karayolu kısmıdır ![]() Anayol : Ana trafiğe açık olan ve bunu kesen karayolundaki trafiğinbu yolu geçerken veya bu yola girerken ilk geçiş hakkını vermesi gerektiğiişaretlerle belirlenmiş karayoludur ![]() Tali yol : Genel olarak üzerindeki trafik yoğunluğu bakımındanbağlandığı yoldan daha az önemde olan yoldur ![]() Taşıt yolu (Kaplama) : Karayolunun genel olarak taşıt trafiğincekullanılan kısmıdır ![]() Yaya yolu (Yaya kaldırımı) : Karayolunun taşıt yolu kenarıile gerçek veya tüzel kişilere ait mülkler arasında kalan ve yalnız yayalarınkullanımına ayrılmış olan kısmıdır ![]() Bisiklet yolu : Karayolunun sadece bisikletlilerin kullanmalarınaayrılan kısmıdır ![]() Yaya geçidi : Taşıt yolunda yayaların güvenli geçebilmelerinisağlamak üzere trafik işaretleri ile belirlenmiş alandır ![]() Kavşak : İki veya daha fazla karayolunun kesişmesi veya birleşmesiile oluşan ortak alandır ![]() Banket : Yaya yolu ayrılmamış karayolunda taşıt yolu kenarıile şev başı veya hendek iç üst kenarı arasında kalan ve olağan olarakyayaların ve hayvanların kullanacağı zorunlu hallerde de araçların faydalanabileceği kısımdır ![]() Şerit : Taşıtların bir dizi halinde güvenli seyredebilmeleriiçin taşıt yolunun ayrılmış bir bölümüdür ![]() Alt geçit : Karayolunun diğer bir karayolu veya demir yolunualttan geçmesini sağlayan yapıdır ![]() Üst geçit : Karayolunun diğer bir karayolu veya demir yolunuüstten geçmesini sağlayan yapıdır ![]() Demiryolu geçidi (Hemzemin geçit) : Karayolu ile demiryolununaynı seviyede kesiştiği bariyerli veya bariyersiz geçitlerdir ![]() Okul geçidi : Genel olarak okul öncesi ilköğretim ve orta dereceliokulların çevresinde özellikle öğrencilerin geçmesi için taşıt yolundaayrılmış ve bir trafik işareti ile belirlenmiş alandır ![]() Ada : Yayaların geçme ve durmalarına taşıtlardan inip binmelerineyarayan trafik akımını düzenleme ve trafik güvenliğini sağlama amacıylayapılmış olan araçların bulunamayacağı koruyucu tertibatla belirlenmişbölüm ve alanlardır ![]() Ayırıcı : Taşıt yollarını veya yol bölümlerini birbirinden ayıranbir taraftaki taşıtların diğer tarafa geçmesini engelleyen veya zorlaştırankarayolu yapısı trafik tertibatı veya gereçtir ![]() Park yeri : Araçların park etmesi için kullanılan açık veyakapalı alandır ![]() Karayolu üzeri park yeri : Taşıt yolundaki veya buna bitişikalanlardaki park yeridir ![]() Karayolu dışı park yeri : Karayolu sınır çizgisi dışındaolan ve bir geçiş yolu veya servis yolu ile taşıt yoluna bağlanan parkyeridir ![]() Otomobil : Yapısı itibariyle sürücüsünden başka en çok yedioturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu taşıttır ![]() Minibüs : (Değişik : 16/10/1984 - 3058/1 md ![]() ![]() Kamyonet : İzin verilebilen azami yüklü ağırlığı 3 ![]() ![]() ![]() Kamyon : İzin verilebilen azami yüklü ağırlığı 3 ![]() ![]() Otobüs : (Değişik: 16/10/1984 - 3058/1 md ![]() ![]() ![]() ![]() Çekici : Römork ve yarı römorkları çekmek için imal edilmişolan ve yük taşımayan motorlu taşıttır ![]() Arazi taşıtı : Karayolunda yolcu veya yük taşıyabilecek şekildeimal edilmiş olmakla beraber bütün tekerlekleri motordan güç alan veyaalabilen motorlu taşıtlardır ![]() Özel amaçlı taşıt : Özel amaçla insan veya eşya taşımak içinimal edilmiş olan ve itfaiye cankurtaran cenaze radyo sinema televizyonkütüphane araştırma araçları ile bozuk veya hasara uğramış taşıt ve araçlarıçekmek veya taşımak kaldırmak gibi özel işlerde kullanılan motorlu araçtır ![]() Kamu hizmeti taşıtı : Kamu hizmeti için yük veya yolcu taşımasıyapan bütün taşıtlardır ![]() Personel servis aracı : (Değişik : 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Umum servis aracı : (Değişik : 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Römork : Motorlu araçla çekilen insan veya yük taşımak içinimal edilmiş motorsuz taşıttır ![]() ![]() Hafif römork : Azami yüklü ağırlığı 750 kg'ı geçmeyen römorkveya yarı römorktur ![]() Motosiklet : iki veya üç tekerlekli sepetli veya sepetsiz motorluaraçlardır ![]() ![]() Bisiklet : En çok üç tekerleği olan ve üzerinde bulunan insanınadale gücü ile pedal veya el ile tekerleği döndürülmek suretiyle hareketeden ve yolcu taşımalarında kullanılmayan motorsuz taşıtlardır ![]() Motorlu bisiklet : Silindir hacmi 50 santimetre küpü geçmeyeniçten patlamalı motorla donatılmış ve imal hızı saatte 50 km ![]() ![]() Lastik tekerlekli traktör : Belirli şartlarda römork ve yarırömork çekebilen ancak ticari amaçla taşımada kullanılmayan tarım araçlarıdır ![]() İş makineleri : (Değişik: 17 ![]() ![]() ![]() ![]() Tramvay : Genellikle yerleşim birimleri içinde insan taşımasındakullanılan karayolunda tekerlekleri raylar üzerinde hareket eden ve hareketgücünü dışarıdan sağlayan taşıttır ![]() ![]() Taşıt katarı : Karayolunda bir birim olarak seyretmek üzerebirbirine bağlanmış taşıtlardır ![]() Araç : Karayolunda kullanılabilen motorlu motorsuz ve özelamaçlı taşıtlar ile iş makineleri ve lastik tekerlekli traktörlerin geneladıdır ![]() Taşıt : Karayolunda insan hayvan ve yük taşımaya yarayan araçlardır ![]() ![]() Sürücü : (Değişik: 17 ![]() ![]() ![]() ![]() Şoför : (Değişik: 17 ![]() ![]() ![]() ![]() Araç sahibi : Araç için adına yetkili idarece tescil belgesiverilmiş veya sahiplik veya satış belgesi düzenlenmiş kişidir ![]() İşleten : Araç sahibi olan veya mülkiyeti muhafaza kaydıylasatışta alıcı sıfatıyla sicilde kayıtlı görülen veya aracın uzun sürelikiralama ariyet veya rehni gibi hallerde kiracı ariyet veya rehin alankişidir ![]() ![]() Yolcu : Aracı kullanan sürücü ile hizmetliler dışındaaraçda bulunan kişilerdir ![]() Hizmetli : Araçlarda sürücü hariç araç veya taşıma hizmetlerindesüreli veya süresiz çalışan kişiler ile iş makinelerinde sürücüden gayrikişilerdir ![]() Durak : Kamu hizmeti yapan yolcu taşıtlarının yolcu veyahizmetlileri bindirmek indirmek için durakladıkları işaretlerle belirlenmişyerdir ![]() Garaj : Araçların genellikle uzun süre durmaları için kullanılanbakım veya servisinin de yapılabileceği kapalı veya açık olan yerlerdir ![]() Terminal : İnsan veya eşya taşımalarında araçların indirmebindirme yükleme aktarma yaptıkları ve ayrıca bilet satışı ile beklemehaberleşme şehir ulaşımı ve benzeri hizmetlerin de sağlandığı yerdir ![]() Servis istasyonu : Araçların bakım onarım ve servislerininyapıldığı açık veya kapalı yerdir ![]() Akaryakıt istasyonu : Araçların esas itibariyle akaryakıt yağve basınçlı hava gibi ihtiyaçlarının sağlandığı yerdir ![]() Muayene istasyonu : Araçların niteliklerini tespit ve kontroledebilecek cihaz ve personeli bulunan ve teknik kontrolü yapılan yerdir ![]() Trafik kazası : Karayolu üzerinde hereket halinde olan bir veyabir-den fazla aracın karıştığı ölüm yaralanma ve zararla sonuçlanmış olanolaydır ![]() Durma : Her türlü trafik zorunlulukları nedeni ile aracın durdurulmasıdır ![]() Duraklama : Trafik zorunlulukları dışında araçların insan indirmekve bindirmek eşya yüklemek boşaltmak veya beklemek amacı ile kısa birsüre için durdurulmasıdır ![]() Park etme : Araçların durma ve duraklaması gereken hallerdışında bırakılmasıdır ![]() Geçiş hakkı : Yayaların ve araç kullananların diğer yaya vearaç kullananlara göre yolu kullanmak sırasındaki öncelik hakkıdır ![]() Geçiş üstünlüğü : Görev sırasında belirli araç sürücülerinincan ve mal güvenliğini tehlikeye sokmamak şartı ile trafik kısıtlama veyayasaklarına bağlı olmamalarıdır ![]() Taşıma sınırı (Kapasite): Bir aracın güvenle taşıyabileceğien çok yük ağırlığı veya yolcu sayısıdır ![]() Gabari : Araçların yüklü veya yüksüz olarak karayolunda güvenliseyirlerini temin amacı ile uzunluk genişlik ve yüksekliklerini belirleyenölçülerdir ![]() Azami ağırlık : Taşıtın güvenle taşıyabileceği azami yükle birlikteağırlığıdır ![]() Yüksüz ağırlık : Üzerinde insan veya eşya (yük) bulunmayan veakaryakıt deposu dolu olan bir aracın taşınması zorunlu alet edavat vedonatımı ile birlikte toplam ağırlığıdır ![]() Yüklü ağırlık : Bir taşıtın yüksüz ağırlığı ile taşımakta olduğusürücü hizmetli yolcu ve eşyanın toplam ağırlığıdır ![]() Azami dingil ağırlığı : Araçların karayolu yapılarından güvenleve yapıya zarar vermeden geçebilmeleri için saptanan dingil ağırlığıdır ![]() Azami toplam ağırlık : Araçların karayolu yapılarından güvenleve yapıya zarar vermeden geçebilmeleri için saptanan toplam ağırlıktır ![]() Trafik işaretleri : Trafiği düzenleme amacı ile kullanılan işaretlevhaları ışıklı ve sesli işaretler yer işaretlemeleri ile trafik zabıtasıveya diğer yetkililerin trafiği yönetmek için yaptıkları hareketlerdir ![]() İşaret levhası : Sabit veya taşınabilir bir mesnet üzerine yerleşti-rilmişve üzerindeki sembol renk ve yazı ile özel bir talimatın aktarılmasınısağlayan trafik tertibatıdır ![]() Işıklı ve sesli işaretler : Trafiği düzenlemede kullanılan ışıklıve sesli sabit veya taşınabilir elle kumanda edilebilen veya otomatikçalışan üzerinde çeşitli renk sembol yazı bulunan ve belirli yanma süresiolan ışık veya sesle özel bir talimatın aktarılmasını sağlayan trafiktertibatıdır ![]() İşaretleme : Taşıt yolu ile bordür ada ayırıcı oto korkulukgibi karayolu elemanları üzerindeki çeşitli renkte çizgi şekil sembolyazı ve yansıtıcı ve benzerleri ile özel bir talimatın aktarılmasını sağlayanter-tibattır ![]() Trafikten men : Trafik zabıtasınca bu Kanunda belirtilen hallerdearaçla ilgili belgelerin alınması ve aracın belirli bir yere çekilerektrafikten alıkonulmasıdır ![]() Bu Kanunun uygulaması ile ilgili diğer tanım ve terimler Yönetmelikte gösterilir ![]() İKİNCİ KISIM Kurullar Kuruluşlar Komisyonlar Görev ve Yetkileri Görevli Kurullar ve Kuruluşlar : MADDE 4 - (Değişik: 17 ![]() ![]() ![]() ![]() a) Karayolu Güvenliği Yüksek Kurulu; Karayolu Güvenliği Yüksek Kurulu Başbakan'ın başkanlığında Adaletİçişleri Maliye Milli Eğitim Bayındırlık ve İskan Sağlık UlaştırmaOrman Bakanları ve Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nün Bağlı Olduğu Bakanile Jandarma Genel Komutanı Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı MüsteşarıEmniyet Genel Müdürü ve Karayolları Genel Müdürü'nden oluşur ![]() Gereği halinde diğer bakanlar da Kurul'a çağrılabilir ![]() Karayolu Güvenliği Yüksek Kurulu Trafik Hizmetleri Başkanlığı'ncahazırlanarak Karayolu Trafik Güvenliği Kurulu'nca uygun görülen önerilerideğerlendirerek karara bağlar ve kararların yaşama geçirilmesi için gerekli koordinasyon önlemlerini belirler ![]() Kurul yılda iki defa olağan Başbakanın gerek görmesi halinde de olağanüstüolarak gündemle toplanır ![]() Kurulun sekreterya görevi Emniyet Genel Müdürlüğü'nce yapılır ![]() Kurulun çalışmasına ilişkin esas ve usuller Bakanlar Kurulu tarafındançıkarılacak yönetmelikle belirlenir ![]() b) Karayolu Trafik Güvenliği Kurulu; Karayolu Trafik Güvenliği Kurulu Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik HizmetleriBaşkanı'nın başkanlığında Karayolu Güvenliği Yüksek Kurulu'na katılankamu kurumlarının en az daire başkanı seviyesinde görevlileri JandarmaGenel Komutanlığı Türk Standartları Enstitüsü Başkanlığı Türkiye Şöförlerve Otomobilciler Federasyonu temsilcisi ile İçişleri Bakanlığı'nca uygungörülen trafikle ilgili üniversite Türkiye Mimar ve Mühendis Odaları BirliğiTürkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği ve Trafik Kazaları YardımVakfı'nın birer temsilcisi ve Başkent Büyükşehir Belediye Başkanından oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kurulun görev ve yetkileri şunlardır : 1 - Trafikle ilgili kuruluşlar arasında koordinasyon sağlanmasına ilişkinönerilerde bulunmak 2 - Trafik kazalarının azaltılmasına ilişkin önerilerde bulunmak 3 - Uygulamada görülen aksaklıkları tespit etmek 4 - Kendi görev alanına giren konularla ilgili yasal düzenlemeden kaynaklananeksiklikleri belirlemek Bu Kanunla ve trafik hizmetleri konusunda diğer kanunlarla verilengörevler; a) İçişleri Bakanlığı'nca b) Bu kanunla yetkili kılınan diğer bakanlık kuruluş ve belediyelerceİçişleri Bakanlığı ile işbirliği içinde yürütülür ![]() Emniyet Genel Müdürlüğü'nün merkez bölge il ve ilçe trafikkuruluşları görev ve yetkileri : MADDE 5 - Emniyet Genel Müdürlüğü'nün trafik kuruluşları ilebu kuruluşların görev ve yetkileri şunlardır : a) Kuruluş : (Değişik: 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MADDE 6 - Trafik zabıtası ve genel zabıtanın görev ve yetkisınırı; a) Trafik zabıtası : (Birinci fıkra mülga: Değişik: 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÜÇÜNCÜ KISIM Karayolu Trafik Güvenliği Trafik İşaretleri Yapı ve Tesisler Karayolu trafik güvenliği : MADDE 13 - Karayolunun yapım ve bakımı ile görevli ve sorumlubütün kuruluşlar karayolu yapısını trafik güvenliğini sağlayacak durumdabulundurmakla yükümlüdürler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DÖRDÜNCÜ KISIM Tescil ve Trafik Belgeleri Tescil Plakaları Motorlu Araçlara Ait Şartlar ve Muayene BİRİNCİ BÖLÜM Tescil ve Trafik Belgeleri Tescil Plakaları Tescil belgesi alma zorunluluğu : MADDE 19 - Araç sahipleri araçlarını yönetmelikte belirtilenesaslara göre yetkili kuruluşa tescil ettirmek ve tescil belgesi almakzorundadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geçici trafik belgeleri ve geçici tescil plakalarının çeşitleriverilme şartları geçerlilik süreleri nicelik ve nitelikleri yurtdışındangetirilecek veya yurtdışına götürülecek olan araçlara geçici tescil plakasıverilmesi şartları ile diğer esaslar yönetmelikte belirtilir ![]() (Değişik : 21 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İKİNCİ BÖLÜM Motorlu Araçlara Ait Şartlar Araçların karayoluna uygunluğu ve teknik esaslar : MADDE 29 - (Değişik : 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Araçların Muayenesi ve Muayeneye Yetkili Kuruluşlar Araçların muayenesi : MADDE 34 - Trafiğe çıkarılacak motorlu araçların teknik şartlarauyup uymadığı ekonomik yapıları da dikkate alınmak suretiyle belirli zamanlardamuayene edilerek tespit edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BEŞİNCİ KISIM Sürücü Belgeleri ve Sürücüler Sürücü belgesi alma zorunluluğu : MADDE 36 - Motorlu araçların sürücü belgesi sahibi olmayankişiler tarafından karayollarında sürülmesi ve sürülmesine izin verilmesiyasaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Motorlu bisiklet kullanacaklara ÒA2Ó Sınıfı Sürücü Belgesi Motosiklet kullanacaklara ÒBÓ Sınıfı Sürücü Belgesi Otomobil minibüs veya kamyonet kullanacaklara ÒCÓ Sınıfı Sürücü Belgesi Kamyon kullanacaklara ÒDÓ Sınıfı Sürücü Belgesi Çekici kullanacaklara ÒEÓ Sınıfı Sürücü Belgesi Otobüs kullanacaklara ÒFÓ Sınıfı Sürücü Belgesi Lastik tekerlekli traktör kullanacaklara ÒGÓ Sınıfı Sürücü Belgesi İş makinası türünden motorlu araçları kullanacaklara ÒHÓ Sınıfı Sürücü Belgesi Özel tertibatlı olarak imal tadil veya teçhiz edilmiş motosiklet veya otomobil türünden araçları kullanacak hasta veya sakatlara ÒKÓ Sınıfı Sürücü Aday Belgesi Yönetmelikte belirtilen şartlar ve esaslara göre sürmeyi öğrenmek isteyen sürücü adaylarına |
![]() |
![]() |
![]() |
Trafik Kanunu |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Trafik KanunuVerilen sürücü belgeleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ALTINCI KISIM Trafik Kuralları BİRİNCİ BÖLÜM Genel Kurallar Karayollarında trafiğin akışı : MADDE 46 - Karayollarında trafik sağdan akar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İKİNCİ BÖLÜM Hız Kuralları Hız sınırları : MADDE 50 - (Değişik : 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Sürücülerin Uyacağı Diğer Kurallar Dönüş Kuralları : MADDE 53 - Sağa ve sola dönecek olan sürücüler aşağıdaki kurallarauyarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geçme geçilecek aracın solundaki şeritten yapılır ![]() ![]() Araçların sağından veya banketlerden yararlanmak suretiyle geçmek yasaktır ![]() ![]() Gidişe ayrılmış yol bölümlerinde şerit değiştirmemek şartı ilebir şeritteki taşıtların diğer şeritteki taşıtlardan hızlı gitmesi geçmesayılmaz ![]() b) Geçmenin yasak olduğu yerler; 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Yayalar Hayvanla Çekilen veya Elle Sürülen Araçlarla Hayvan Sürücüleri ve Yarışlar Hakkında Kurallar Yayaların uyacakları kurallar : MADDE 68 - Yayaların uyacakları kurallar aşağıda belirtilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BEŞİNCİ BÖLÜM Çeşitli Kurallar Geçiş üstünlüğüne sahip araçlar ve sürme kuralları : MADDE 71 - Geçiş üstünlüğüne sahip araçlar öncelik sırasıylaşunlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YEDİNCİ KISIM Trafik Kazaları Trafik kazalarına karışanlar ile ilgili kurallar : MADDE 81 - Trafik kazalarına karışanlar: a) Hareket halinde iseler trafik için ek bir tehlike yaratmayacakşekilde hemen durmak kaza mahallinde trafik güvenliği için gereken tedbirlerialmak b) Kazada ölen yaralanan veya maddi hasar var ise bu kaza trafiğican ve mal güvenliğini etkilemiyorsa sorumluluğun saptanmasında yararlıolacak kanıt ve izler dahil kaza yerindeki durumu değiştir-memek c) Kazaya karışan kişiler tarafından istendiği takdirde kimliğiniadresini sürücü ve trafik belgesi ile sigorta poliçe tarih ve numarasınıbildirmek ve göstermek d) Kazayı; yetkili ve görevli memurlara bildirmek bunlar gelinceyekadar veya bunların iznini almadan kaza yerinden ayrılmamak e) Sürücüsü mal sahibi veya ilgili kişilerin bulunmadığı sırada araçeşya veya yüklere zarar veren sürücüler zarar verdikleri araç eşya veyamülkün sahibini veya ilgili kişileri bulmak ilgilileri bulamadıkları takdirdedurumu tespit etmek ve zarar verilen şey üzerine yazılı bilgi bırakmakilgili zabıtaya en kısa zamanda bilgi vermek Zorundadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ReSearcheR |
![]() |
![]() |
|