Konu
:
Dinimizde Müta Nikahı Var Mı
Yalnız Mesajı Göster
Dinimizde Müta Nikahı Var Mı
08-11-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dinimizde Müta Nikahı Var Mı
Müta Nikahı Harammıdır - Müta Nikahı Nedir - Müta Nikahı Hakkında - Muta Nikahı Çaizmidir - Dinimizde Müta Nikahının Yeri Nedir
Sual: Dinimizde müta nikahı var mı?
CEVAP
Müta nikahı dört mezhepte de haramdır
Müta nikahı şahitsiz olarak bir kadına belli para verip belli zaman için beraber yaşamayı sözleşmek demektir
Müta nikahının haram olduğunda bütün âlimlerin sözbirliği bulunduğu Mizan-ül-kübra’da ve İbni Âbidin’de yazılıdır
İmam-ı Taberani bildiriyor ki:
Abdullah ibni Abbas (Müta nikahı önce helal idi
Fakat (Analarınız size haramdır) mealindeki âyet-i kerime geldikten sonra haram edildi
Müminun suresinin (Ancak zevceleriniz ve sahip olduğunuz cariyeleriniz helaldir) mealindeki âyet-i kerimesi müta nikahının haram edildiğini kuvvetle bildiriyor
Çünkü bu âyetten yalnız zevcelerin ve cariyelerin helal olup başkalarının haram olduğu anlaşılmaktadır) demiştir
Müta nikahının haram olduğunu Hazret-i Ali de içinde olmak üzere birçok Sahabi-yi kiram bildirmiştir
Buhariyi şerif kitabında (Hazret-i Ali Abdullah ibni Abbas’a Resulullah Hayber gazasında müta nikahını ve eşek eti yemesini yasak etti buyurmuştur) yazılıdır
Bundan başka (Müslim-i şerif) kitabında ve İbni Mace’nin kitabında Peygamber efendimizin (Ey müslümanlar! Kadınlar ile müta nikahı yapmanıza izin vermiştim
Fakat şimdi bunu Allahü teâlâ haram etti
Kimin yanında böyle kadın varsa onu salıversin ve ona vermiş olduğu malı geri almasın!) buyurduğu yazılıdır
Bütün tefsirler ve fıkıh kitapları diyor ki Nisa suresi 24
âyetinin (İstimta' ettiğiniz kadınların ücretini veriniz) meal-i âlisi müta nikahı için değildir
Nikahtaki mehr parasını vermek içindir
Mesela (Beydavi tefsiri) ve bunun hâşiyesi (Şeyhzade tefsiri) ikinci cilt 26
sayfada yukarıdaki âyetin tefsirinde buyuruyor ki:
(Bu âyet-i kerime sahih olan nikahı bildirmektedir
Müta nikahının mubah olmasını göstermiyor
Nitekim mehr parasını emrediyor
Müta nikahı önce mubah olmuştu
Sonra yasak edildi
İslamiyet’te belli bir zaman için nikah yapmak yoktur
2) İbni Sebeciler Müta (yani avrat kiralamak) helaldi Ömer bunu kendi ictihadı ile yasak etti
Ömer avrat kiralamayı yasak etmeseydi pek az kişi zina ederdi diyorlar
CEVAP
Mütayı Hazret-i Ömer yasak etmedi Resulullahın yasak ettiğini Onun yasakladığı şeyi yaptırmayacağını söyledi
Eshab-ı kiramın hepsi halifenin bu sözünü destekledi
Hiçbiri buna muhalefet etmedi ve icma hasıl oldu
Şimdi mütanın ne olduğuna dinimizdeki yerine bakalım:
Müta dört mezhepte de haramdır bâtıldır
Müta şahitsiz olarak bir kadına belli para verip belli zaman için [mesela bir saat bir gün on sene] beraber yaşamayı sözleşmek demektir
Mütanın haram olduğunu bütün Ehl-i sünnet âlimleri icma ile bildirdi
(Mizan-ül-kübra İbni Abidin)
Mütanın haram edildiğini bildiren hadis-i şerif Buhari Müslim Tirmizi ve Muvatta’da yazılıdır
Bunu haber verenlerden biri de Hazret-i Ali’dir
İbni Sebecilerin müta için Hazret-i Ömer’in ictihadı demeleri de çok yanlıştır
Çünkü Eshab-ı kiramdan hiçbiri buna muhalefet etmedi ve icma hasıl oldu
Fetava-yi Hindiyye’de diyor ki: (Ücret karşılığı zina yapan fahişeye [genel evdeki kadına] İmam-ı a’zama göre had vurulmaz
İkisi de şiddetli tazir olunur ve tevbe edinceye kadar hapis olunur
İmameyne göre ikisine de had cezası yapılır
Müta yapana da fahişe gibi had vurulmaz
) Fakat zinanın had cezası yapılmayan kısımları da haramdır
(Berika)
Tefsir ve fıkıh kitapları diyor ki: Nisa suresinin (İstimta ettiğiniz kadınların ücretini verin) mealindeki 24
âyeti müta için değil nikahtaki mehir parasını vermek içindir
Beydavi tefsiri bu âyeti açıklarken buyuruyor ki: (Bu âyet sahih olan nikahı bildiriyor mütayı bildirmiyor
Mehir parasını emrediyor
Müta önce mubahtı sonra yasak edildi
) [Şeyhzade tefsiri c
2 s
26]
Büyük âlim Burhaneddin-i Mergınani’nin Hidaye kitabının şerhi olan İnaye kitabında Mevlana Ekmelüddin buyuruyor ki: Müta bâtıldır
Abdullah ibni Abbasın bildirdiği gibi müta önceleri mubah idi
Fakat hadis-i şerif ile bunun yasak edildiğini Eshab-ı kiram söz birliği ile bildirmektedir
Muhammed ibni Hanefiye dedi ki: (Babam imam-ı Ali buyurdu ki Hayber kalesi alındığı gün Resulullah mütayı yasakladı
Eshab-ı kiramdan Rebi bin Meysere buyuruyor ki: “Hayber’i feth ettiğimiz gün Resulullah mütayı üç gün helal etti
Ben amcamla bir kadının kapısına geldik
Gayr-i müslim bir kadın kapıya çıktı beni içeri aldı
O gece orada kaldım
Sabah olunca Resulullahın sokaklarda (Ey Müslümanlar Resulullah müta nikahını yasak etti) diye ilan ettirdiğini duydum
Hepimiz mütadan vazgeçtik
”
Resulullah hayatta iken mütayı yasak ettiğini Eshab-ı kiram icma ile bildirmektedir
İcma âyeti ve hadisi değiştirmez âyetin ve hadisin değiştirildiğini haber verir
Cabir bin Zeyd diyor ki: Abdullah İbni Abbas da ölmeden önce mütanın yasak edildiğini söyledi
Böylece icma hasıl oldu
İmam-ı Malik Muvatta’da Hazret-i Ali’nin bildirdiği hadis-i şerifi yazmaktadır
Hazret-i Ali buyurdu ki: (Hayber kalesini aldığımız gün Resulullah eşek eti ile mütayı yasak etti
) [İnaye s
231]
İbni Mace’nin bildirdiği hadis-i şerifte Hazret-i Ömer’in (Fahr-i alem mütayı üç kere helal üç kere de haram etti
Vallahi evli birinin müta yaptığını işitirsem onu recm eder İslamiyet’in emrini yerine getiririm) demesi mütayı Hazret-i Ömer’in yasak ettiğini değil Resulullahın yasak ettiğini Onun yasakladığı şeyi yaptırmayacağını gösteriyor
Eshab-ı kiramın hepsi halifenin bu sözünü destekledi
İbni Abbas hariç hiç kimse tarafından itiraz olunmaması da bunun önceden yasak edilmiş olduğunu herkesin bildiğini göstermektedir
Hazret-i Ali Abdullah ibni Abbas’a (Sen yanılıyorsun Fahr-i alem mütayı yasak etti) dedi
İmam-ı Ali’nin bu sözü üzerine İbni Abbas da sözünden dönmüş mütanın sonradan haram edildiğini söylemiştir
(Buhari)
alıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul