Yalnız Mesajı Göster

Tefsir Dersleri...

Eski 08-04-2012   #142
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Tefsir Dersleri...




Üçüncü Hüküm: Putperest Bir Kadınla Evlenmek Caiz Midir?



«Kafir zevcelerinizi (nikahınız altında) tutmayın» âyeti, müşrik bir ka- dınla evlenmenin haram olduğuna delalet eder Nitekim «{Ey müminler) Allaha eş tanıyan kadınlarla (müşriklerle) onlar İmana gelinceye kadar evlenmeyin» (Bakara: 221) âyeti de müşrik bir kadınla evlenmenin haram olduğuna delalet etmektedir


Alimler, bu âyetlerin hiçbir semavî kitap tanımayan putperest müşrik kadınlar hakkında olduğunda ittifak etmişlerdir Çünkü kitabî kadınlarla evlenmek caizdir Zira Allahu taala, «Namuskar, zinaya sapmamış ve gizil dostlar edinmemiş (insanlar) halinde (yaşamanız şartıyla) kendilerine sizden evvel kitap verilenlerden yine hür ve İffetli kadınlar dahi, siz onların mehirlerini ver(İb nikah «d)ince (size helaldir)» (Maide: 5) buyurmuştur


İbnl Munzır: «Önceki alimlerin hiçbirisi kitap ehil kadınlarla evlenme*nin haram olduğunu söylememiştir»


Fukaha, hiçbir semavi dine inanmayan-müşrik bir kadınla evlenmenin


haram olduğunda icma etmiştir Kitap ehil yahudl ve hıristiyan kadınlarla evlenmenin mubah olduğunda da İcma edilmiştir


Yalnız Abdullah bin Ömer (ra)'e, hıristiyan veya yahudl bir kadınla evlenme hususu sorulunca, «Allahu taala müşrikleri müminlere haram kıl- mıştır Ben bir kadının İsa (şov) veya Allah (cc)'ın kullarından bir kula Rab demesinden daha büyük bir şirk tanımıyorum» demiştir


Abdullah btn Ömer (ra)'in bu sözü, kitabî kadınlarla evlenmenin ha*ram olduğu değil, mekruh olduğunu gösterir Çünkü âyet kitabi bir kadınla evlenmenin mubah olduğunu sarahatle bildirmektedir Abdullah bin Ömer (ra)'in maksadı, böyle bir evlilikteki mahzurlara dikkat çekmektir Çünkü çocukların annelerine uyarak yahudi veya hıristiyan olması, onların adet*lerini adet edinmesi tehlikesi vardır


En doğrusunu Allah (cc) bilir




Dördüncü Hüküm: Resululfah Kadınlarla Nasıl Beyatfeşlrdi?



Resulullah (sav), kadınlardan beyat almaya Mekke'nin fethinden son*ra başladı Resululfah kadınlardan, «Ey peygamber, mümin kadınlar so*na beyatleşmeye geldikleri zaman beyatlerini kabul et» âyetinin ifade et*tiği şartlar dahilinde beyat almıştır Resulullah kadınların beyatinl musa-faha ile değil sözle almıştır Bu hususta birçok sahih hadis mevcuttur


Resulullah (sav)'ın kadınlarla musafaha yapmaması, kadınlarla to*kalaşmanın haram olduğuna delalet eder


Resulullah (sav) erkeklerden beyat alırken onların ellerini tutar ve İslama, Allah (cc) yolunda cihada, Resulullah (sav)'ın emirerini kabul ve İtaat edeceklerine dair beyat alırdı Kadınlarla yapılan beyatleşmede İse Resulullah (sav)'ın bir kadınla musafaha ettiği tesbit edilmemiştir Resu*lullah (savj'ın elini hiçbir kadının elinin üzerine koyduğu da vaki değildir Kadınların beyattnin yalnız sözle olduğuna aşağıdaki naslar defalet et*mektedir




Kadınlarla Tokalaşmanın Haram Olduğuna Delalet Eden Naslar



1- Buharî Hz Ayşe'den şöyie rivayet etmiştir: «Resulullah (sav), kocalarını terkederek hicret eden mümin kadınları önce imtihan eder ve sonra «Ey peygamber, mümin kadınlar geldikleri zaman bey at ferin I ka*bul et» âyetinin İhtiva ettiği şart ve hükümleri bildirirdi Bunları kabul e-den kadınlara, «Senden sözle beyat aldım» buyururdu Alfah (cc)'a ye*min ederim ki Resulutiah (sav)'m eli beyatta hiçbir kadının eline değme*miştir» [13]


2- İmam Ahmed bin Hanbel (ra) Emine bintl Rakfka'dan şöyle ri*vayet etmiştir; «Birkaç kadınla beraber beyat İçin Resuiullah (sav)'a gittik Ayette bildirilen şartlarla bizden Deyat aldı Bize, «Ayette sayılanlar sizin güç yetirebileceğiniz şeylerdir» dedi Biz de Resulullah (sav)'a, «Al*lah ve Resulü bize bizim nefsimizden daha merhametlidirler» dedik Son*ra, «Ya Resulullah, bizimle tokalaşmayacak mısın» dedik Resulullah (sav), «Ben kadınlarla tokalaşmam Yüz kadının beyatmı sözle nasıl alırsam, bir kadının beyatını da sözle alırım» buyurdu»[14]


3- Müslim Hz Ayşe'den (ra) şöyle rivayet eder: «Hz Ayşe beyatı anlattıktan sonra sözlerinin devamında, «Kadınlar Resulullah (sav), telkin? ettiklerini kabul ettikten sonra kadınlara, «Ben sizden beyat aldım, gidin» derdi Allah (cc)'ın ismi İle yemin ederim ki Resulullah (sav)'ın eli hiçbir zaman hiçbir kadının eline değmedi Resulullah (sav) kadınlardan yalnız sözle beyat alırdı» demiştir» [15]


Hafız ibni Hacer: «Resufullah (sav)'m, «Ben sizden sözle beyat aidim» sözünün manası, «Tokalaşma İle değil, sözle beyatleştim» demektir Çün*kü erkeklerin beyatında adet olan tokalaşmak idi» [16]


Rivayet edilen hadislerin hepsi, Resulullah (sav)'ın kadınlardan sözle beyat aldığına delalet eder Resulullah (sav)'ın ne beyatta, ne de başka bir zaman bir kadınla tokalaştığı vaki değildir Masum olduğu halde Resu*lullah (sav)'ın kadınlarla tokalaşmaktan kaçınması, doğru yolu ümmetine açıklamak ve öğretmek İçindir Resulullah (sav)'ın nezahetinden ve kalb temizliğinden hiçkimse şüphe edemeyeceği halde onun beyat sırasında kadınlarla tokalaşmaz sözle beyat alırdı Halbuki beyat çok önemli bir İş*tir, öyleyse diğer erkeklerin kadınlarla tokalaşması nasıl mubah olur Di*ğer erkeklerde şehvet galiptir Fitneden emin olunamaz Şeytan onların damarlarında dolaşmaktadır


Bütün bu delillerden sonra, bazılarının kadınlarla tokalaşmanın haram olmadığını İddia etmeleri, İslâm şeriatına büyük bir İftiradır




Beşinci Hüküm: Ayetteki, «(Emredeceğin) Herhangi Bir İyilik Husu*sunda Sona Asi Olmamaları» İfadesinden Maksat Nedir?



Alimler bu âyetin muhtevası hususunda görüş ayrılığına düşmüşler*dir


1- Bu âyetten maksat, cenaze üzerine yüksek sesle ağiamamaktır Bu, İbni Abbas'tan rivayet edilmiştir


2- Bu âyetten maksat, cenaze üzerinde ağlarken bağırıp çağırma*mak, yüzü tırmalamamak, saçı yolup elbiseyi parça la ma m aktır Cahiliye döne ti İnde kadınlar bunları yaparlardı Bu görüş de Zeyd bin Eslem'den rivayet edilmiştir


3- Resuiullah (sav)'ın bildirdiği İslâm şeriatının bütün hüküm ve adablarım aynen kabul etmek, bütün yasaklarından kaçınmaktır Tercih edilen görüş budur


Kurtubî: «Bu âyetin tefsirinde sahih olan görüş şudur: Bu âyet Resu*iullah (sav)'ın emrettiği herşeyi yapmayı, yasak ettiği herşeyden de kaçın*mayı emretmektedir Bu umumi yasağın içine cenaze başında sesli ağla*mak, üst baş yırtmak, saç yolmak, yabancı bir erkekle konuşmak ve to*kalaşmak ve benzerleri de girer Çünkü bunların hepsi büyük günahlar*dandır Nitekim Müslim'in rivayetine göre Resuiullah (sav), «Ümmetimde dört şey cahiliye adetidir Bunlardan birisi de cenaze başında yüksek ses*le ağlamaktır» buyurmuştur [17]




Âyetlerden Alınacak Dersler



1- Hicret sebeblerinln öğrenilmesi için hicret eden mümin kadın*ların imtihan edilmeleri lazımdır


2- Biz zahirle hükmederiz Sırtarı ancak Allah (cc) bilir


3- Allah (cc)'a İman etmeyen putperest müşrik kadınlarla evlen*mek haramdır


4- Müslüman olan kadın İle müşrik Kocasının arasındaki nikah bağı kopar, kadın kocasına haram olur


5- Kadınlardan âyetin ortaya koyduğu şartlar üzerine beyat alınır


6- Utülemre İslâmın sınırları içinde itaat edilir


7- Allah (cc) tarafından inzal edilen herhangi bir kitaba inanan bir kadınla evlenmek caizdir




Âyetlerdeki Teşriî Hikmetler




İslâm şeriatı, putperest bir müşrik kadınla evlenmey) haram ettiği gibi, mü si uman bir erkeğin Allah (cc)'a İman etmeyen Kitap ve Resule, ölümden sonra dirilmeye inanmayan bir kadını nikahında tutmasını da yasakla*mıştır Çünkü böyle bir kadınla evlenmenin veya İslâm oiduktan sonra böyle bir kadını nikahında tutmanın aileye, içtimaî hayata çok büyük za*rarları vardır Çünkü müşrik bir kadın kocasını, çocuklarını ve İslâm top*lumunun çekirdeği mesabesinde olan aileyj tehdit eder Çünkü Allah (cc)'-ın kanunu, aile hayatının devamı İçin ruhların birbiriyle imtizaç etmesini, kadınla erkeğin birbiriyle anlaşmasını icabettirir Bu, çiftlerin emin ve mesut bir hayat yaşamaları için zaruridir Çünkü karı ile koca arasındaki sevgi ve dayanışma ancak bu mesut hayat i)zerine kurulabilir


Bu imtizaç ve'anlaşma birbirine zıt iki kalb arasında tahakkuk ede*mez, Çünkü birisi mümin, diğeri müşriktir Aralarındaki iman farkı, dalma birbirlerine düşman olmaya, çekişmeye ve nefrete vesile olur İşte bun*dan ötürü İslam, putperest bir müşrik kadınla evlenmeyi hararrf kılmış ve o evliliği evlilik kabul etmemiştir Çünkü müşrik kadının dini, hayrı emre*den serden uzaklaştıran, hıyaneti haram kılan, emanete riayeti emreden bir din değildir Müslüman bir erkeğin böyle bir kadınla mesut olması mümkün değildir Böyle bir kadın Allah (cc)'a ve ahirete inanan bir erkeğe hayat arkadaşı olamaz, olması uygun değildir Çünkü aralarında büyük bir ayrılık vardır Evlilik İse İmtizacı ve anlaşmayı İcabettirir imtizaçta bir evlilik hayatının ayakta durması mümkün değildir


İman, mesut hayatı ayakta tutan ve yerine hiçbir şeyin kaim olama*yacağı bir duygudur İmandan yoksun olan kalb, kafbi imanla dolu olan bir İnsanın yanında bulunabilmesi, tatmin olabilmesi mümkün değildir, işte bundan dolayı putpereset bir müşrfrkle evlenmek haramdır






--------------------------------------------------------------------------------


[1] Kurtubî, age C 18, S 62 Ebussuud, age, C a, S ıöO (Razi kenartnda) İbni Cevzi, age, C 8 S 240 Ebu Hayyan, age, C 8, S 256


[2] Kurtubl ege, C İS, S 64 Ebu Hayyan, age C 8, S 2S7


[3] Kurtubi, age, C 18, S 71 Ebu Hayyan, age, C 8 S 2S8 Razi, age, C 8, S 1S2


[4] Alusi, Ruhu'l-Meani C 28, S BO'den özetle


[5] Kurtubî, age, C 18 S 02


[6] Razi, age C 8, S 181


[7] Seyyid Kutub, Fizilal, C 28, S 67, 6 Baskı


[8] Kurtubî age C 18, S 83 Cessas, age, C 3, S 438


[9] Cessas, age C 3, S 430


[10] Kurtubi, age, C 14, S 66


[11] Kurtubi, age C 14, S 66


[12] Kurtubi age C w, S 63


[13] Buhari Kurtubi, age, C, 18, S 71 Süyûti, age, C a S 209 456


[14] İmam Hanbel, Nesai, İbni Mace ve Ttnnizi, Alusi, age, C 28, S 01


[15] Müslim Kurtubi, age, C 18, S 71


[16] İbni Hacer el-Askalanl, Fethü'r-Rabbanl, C 8 S 488


[17] Kurtubî age, C 16, S 74

Alıntı Yaparak Cevapla