Yalnız Mesajı Göster

Şüpheleri Yokeden Tevhid Gerçeği

Eski 08-02-2012   #8
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Şüpheleri Yokeden Tevhid Gerçeği




Dua ve Türleri


Duanın (ve ibadetin) tümüyle yalnızca Allah’ın, hayvan kesmenin tümüyle yalnızca Allah’ın, adakta bulunmanın tümüyle yalnızca Allah için yapılması ve başkasından değil yalnızcıa O’ndan yardım ve imdat dilemeleri için onlarla savaştıklarını da kesin olarak anlamış olursun Bütün ibadet çeşitleri de yalnızca Allah’ındır
Dua iki türlüdür:
1- Sevabı ümit edilerek, cezasından korkularak kendisine dua edilene ibadette bulunmak suretiyle yapılan “ibâdet duası” Bunun Allah’tan başkasına yapılması doğru değildir, Allah’tan başkasına yapılması dinden çıkartan büyük bir şirktir Yüce Allah’ın; “Şüphesiz bana ibadeti büyüklüklerine yediremeyenler yakında hor ve hakir olarak cehenneme gireceklerdir (el-Mu’min, 40/60) buyruğundaki tehdit bu tür dua (ve ibadet) hakkındadır
2- İstekte bulunmak duası: Bu da istek için ya da ihtiyaçların karşılanması için yapılan duadır Bunun üç kısmı vardır:
a- Şanı yüce Allah’a ancak kendisinin güç yetirebileceği hususları bildirerek dua etmek Bu yüce Allah’a bir ibadettir, çünkü bunun kapsamı içerisinde yüce Allah’a ihtiyacın arzedilmesi ve O’na sığınmak, O’nun kadir, cömert, lütuf ve rahmeti geniş olduğuna inanç da vardır Allah’tan başka hiçbir kimsenin yerine getirmeğe güç yetiremediği herhangi bir hususu Allah’tan başkasından dua ederek isteyen bir kimse, kendisine dua ettiği varlık ister canlı, ister ölü olsun müşrik ve kâfir olur
b- Hayatta olan bir kimseye güç yetirebileceği şeyleri söyleyerek dua etmek: Ey filan bana su ver, demek gibi Bunda hiçbir sakınca yoktur
c- Ölü ya da huzurda bulunmayan bir kimseye bu gibi istekleri sunmak: Bu da bir şirktir, çünkü ölü ya da huzurda bulunmayan bir kimsenin bu gibi işleri yerine getirmesine imkân yoktur Bu istekte bulunan kimsenin böylesine bir kimseye dua etmesi, o varlığın kâinatta bir tasarruf sahibi olduğuna inandığını göstermektedir Bundan dolayı o kimse müşrik olur

Kurban Keserek İbadet


Hayvan kesmek (zebh) özel bir şekilde kanın akıtılması suretiyle canın çıkmasını sağlamaktır Bu da bir kaç türlü gerçekleşir:
1- Kendisi için hayvanın kesildiği şahsı tazim etmek, onun önünde zilletini arzetmek ve ona yakınlaşmak maksadını güderek yapılan kesim Bu bir ibadettir ve ancak yüce Allah’ın meşru kıldığı bir şekilde yüce Allah’a yapılır Her kim bunu Allah’tan başkası için yaparsa, bu büyük şirktir Çünkü yüce Allah şöyle buyurmaktadır:
”De ki: Şüphesiz benim namazım, ibadetim (kurban kesmem), hayatım ve ölümüm âlemlerin rabbı olan Allah içindir(el-En’âm, 6/162)
2- Misafire ikram yahut bir düğün ziyafeti ve buna benzer maksatlarla hayvan kesmek: Bu kimi zaman vacib, kimi zaman müstehab olmak üzere emrolunmuş bir şeydir Çünkü Peygamber sallallahü aleyhi vesellem şöyle buyurmuştur:
[size="4"]“Allah’a ve âhiret gününe iman eden bir kimse misafirine ikramda bulunsun
Yine Abdu’r-Rahman b Avf’a evlendiğinde şöyle demiştir:
[size="4"]“Bir koyun ile dahi olsa düğün ziyafeti ver
3- Yemek suretiyle yahut ticaret yapmak ve buna benzer faydalanmak kastı ile kesmek: Bu da mübah bir kesimdir Bunda aslolan mübahlıktır, çünkü yüce Allah şöyle buyurmaktadır:
”Görmezler mi ki biz onların faydasına kendi ellerimizle var ettiğimiz davarlar yarattık İşte kendileri bunlara sahibtirler Onları kendilerine boyun eğdirdik, hem binekleri bunlardandır, hem onlardan yerler (Yâsîn, 36/71-72)
Bu, vesile olduğu şeye göre bazan istenen bir kesim olur, bazan da yasaklanan bir kesme işlemi olur

Adak


Adak (nezir) genel olarak farz kılınmış, bütün ibadetler hakkında kullanıldığı gibi özel anlamıyla adak (nezir) hakkında da kullanılır Bu anlamıyla nezir insanın Allah için kendisini belirli bir şeyi yapmakla yükümlü kılmasıdır Burada kastedilen ise birinci anlamdır Bütün ibadetler yüce Allah’a aittir, çünkü yüce Allah:”Rabbin şunları hükmetti: Kendisinden başkasına ibadet etmeyin (el-İsra, 17/23) diye buyurmaktadır


[size="4"] Buhari, Edeb, Babu men kâne yu’minu billahi ve’l-yevmi’l-âhir; Müslim, İman, Babu’l-hassi alâ ikrami’l-câri ve’d-dayf

[size="4"] Buhari, Buyû’

Alıntı Yaparak Cevapla