Yalnız Mesajı Göster

Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F

Eski 08-02-2012   #18
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Namazın Kaza Olacağını Kabul Edenlerin Delilleri F




Bunu Hişam b Sad, o da Zühri4den, o da Ebu Seleme’den, o da ebu Hureyre’den, rivayet edilen hadiste Rasulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
3Yerine bir gün oruç tut ve Allah’tan istiğfarda bulun”209
rivayetinnde insanlara muhalefete bulunmuştur Hadis de Hümeyd’den o da, ebu Hureyre’den rivayet edilen hadistir
ibsni ebu Uveys’de rivayet edip şöyle demiştir:
3Bana babam ibni şihab’a Humeyd’den haber verdiğini belirtmiştir O da ebu Hureyre’den o da Rasulullah’tan (sav) rivayete göre, O’nun: Ramazan’da iftar eden kişinin o günün yerine bir gün tutmasını emrettiğini tahdis etmiştir”210
(209) Beyhaki: 4/227
(210) Beyhaki: 4/226
Lakin bu ibni şihab’ın ashabının rivayetine muhaliftir Çünkü onlar bu ziyadeyi zikretmemişlerdir
şafii şöyle demiştir:
“Bizlere Malik, ona da Ata el-Horasani, ona da ibni Müseyyeb haber vermiştir Dedi ki: “Bir Bedevi Rasulullah’ın (sav) yanına, geldi ve hadisi zikretti hadisin sonunda da:
“İsabet ettiğin günün yerine bir gün oruç tut”210
diye buyurdular İşte bu mürseldir Ancak ibni Müseyyeb’in mürsellerindendir
(210) Muvatta: 1/297
Bunu Davud b ebi Hind o da Ata’dan rivayet etmiş ve “Yerine bir gün oruç tut” ibaresini zikretmemiştir Ata’yı ibni Müseyyeb yalanlamaktadır ibni Hibban dedi ki:
“Hıfzı az olup, hata yapabilen, ilimden yoksun da olan bir kimsedir Aynı zamanda kendisi ile delil getirmede batıl olmaktadır
Kasten kusan ile ilgili hadise gelecek olursak; Bu Ebu Hureyre’nin (ra) Rasululah’tan (sav) gelen şu hadisidir:
3Kim bilmeden kusarsa ve oruçlu ise kaza etmez Her kimde kusmak (isterde) kusarsa kaza gerekir”211
(211) Hadisin tahrici için geçen sayfaya bakınız
Tirmizi:
“Bu hadis hasen gariptir” demiştir Muhammed -yani Buhari- de şöyle demiştir:
3Ben onu mahfuz (korunmuş) olarak görmüyorum” Ebu Davud dedi ki:
3Ahmed b Hanbel’in:
“O hiçbir şey olamaz” dediğini işittim
Tirmizi “İlel” adlı kitapta şöyledemiştir:
“Ali b Hucr bize hadisi anlattı Onlara da İsa b Yunus, onlara da Hişam b Hassan, onlara da ibni Sirin, ona da Ebu Hureyre (ra) Rasulullah (sav) şöyle buyurduğunutahdis etmiştir:
“Her kim bilmeden kusarsa ona bir kaza yoktur Kimde kasten kusacak olursa kaza gerekir
Tirmizi dedi ki:
3Ben ebu abdullah Muhammed b İsmail El-Buhari’ye bu hadis hakkında sordum Kendisi de bunu sadece İsa b Yunus’un, o da Hişam b Hassan, o da İbni Sirin’den, o da ebu Hureyre’den gelen hadisten bilmektedir Kendisi:
3Ben bunu mahfuz görmüyorum” demiştir şöyle de demiştir:
3Yahya b Ebi Kesir, o da ömer b Hakem’den rivayet etmiş ve Ebu Hureyre’nin (ra), oruçlu kişinin kusması ile orucunun bozulmayacağını öngördüğünü belirtmiştir
Hadisin sıhhatinintakdiri ile bunda bir delil yoktur Öyleki bundan maksad, kendisinin kusmasını caiz görenmazeretli kimse ya da kusmaya ihtiyacı olan ve kusan hasadır Çünkü normalde kusmak özür sahibi kimse için meydana gelen bir olaydır aksi takdirde ihtiyacı olmadığı haldehiçbir akıl sahibi kusmayı istemez Böylelikle kusan kimse kusması ile tedavi olmaktadır Tıpkı ilaç içmesi ile tedavi olması gibi İşte bundan kaza kabul olunur ya da ittifakla ona bu emredilir
Fakihler gündüz vakti Ramazanda cima yapan kişi hakkında, eğer kefaret verirse iftar ettiği gün için (o günün yerine) oruç tutar mı? konusu hakkında ihtilafa girmişlerdir Bunun hakkında üç görüş vardır Bu şafii’de böylecedir:
1- Vaciptir
2- Vacip değildir
3- şayet köle azad etse ya da yemek yedirirse oruç tutması vaciptir şayet orula kefaret getirirse o günün yerine oruç tutması vacip değildir


Alıntı Yaparak Cevapla