06-26-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Konuşma eğitiminin faydaları
Konuşma eğitiminden yeteri kadar faydalanmak için anaokullarındaki eğitim programında aşağıdaki noktalara dikkat edilmesi gerekir:*Günlük eğitim programında Türkçe dil etkinliklerine sistemli bir şekilde yer verilmelidir
*Çocukların Türkçeyi güzel ve doğru şekilde konuşmaları sağlanmalıdır
*Bireysel etkinlikler ve gurup etkinliklerine yer verilmelidir
*Planlamada çocukların yaş ve gelişim özelliklerine önem verilmelidir
*Sınıftaki çocuk sayısı dikkate alınmalıdır
*Farklı yöntem ve tekniklerden yararlanma plana alınmalıdır
*Çocuğun merkez olduğu etkinlik planı hazırlanmalı ve uygulanmalıdır
*Günlük plandaki amaç ve kazanımlar; tema ile ilişkili olmalıdır
*Etkinlik programı, çocukların sözcük dağarcığını geliştirme amaçlı hazırlanmalıdır
*Çocuklar, zihinsel faaliyet için de yönlendirilmelidir Açık uçlu sorularla bilişsel gelişim desteklenmelidir
*Çocukların ön bilgileri açığa çıkarılmalı ve bunlar geliştirilerek kullanılması yönünde özgüven desteklenmelidir
*Sözcük dağarcığını geliştirici etkinliklere yer verilmelidir
*Sözcüklerin doğru telaffuz edilmesini öğrenme sağlanmalıdır
*Türkçeyi doğru kullanmayı sağlayıcı etkinliklere yer verilmelidir
*Çocuklara ses tonunu ve hızını kontrol etme öğretilmelidir
*Türkçe dil etkinlikleri için kullanılacakaraç-gereçler ve etkinlikler arasındaki geçişler önceden planlanmalıdır
*Şiir ve tekerlemelerle Türkçe dil etkinlikleri zenginleştirilmelidir
*Çocukların eğlenerek öğrenecekleri öğrenme ortamı oluşturulmalıdır
*Kullanılan öğretim tekniklerinin çocuğun ilgisini çekmeye yönelik olmasına dikkat edilmelidir
*Anlatılacak hikaye ve anlatma teknikleri birbiriyle uyumlu olmalıdır
*Aynı sesleri kullanarak kelime türetme oyunları oynanmalıdır
*Öğretmen, çocukları etkin hale getirmeyi amaçlamalı ve dil kullanımını destekleyici bir tutum içinde olmalıdır
*Çeşitli parmak oyunları kullanılarak, ilgi çekilmeli ve dilin kullanımında istek uyandırılmalıdır
Eğitimci, erken çocukluk eğitim kurumlarında hikayeleri değişik teknikler kullanarak anlatır
Bu şekilde çocukların dikkatini toplar
Piyasadaki değişik hikaye kitapları kullanıldığı gibi kendisi de öykü kitapları hazırlayabilirpazen tahta kartları, resimli kartlar, çeşitli kuklalar, slayt, tepegöz sayfaları, televizyon şeridi, kukla sahnesi, proje çalışması, maske, kostüm ve başlıklar kullanarak hikaye anlatma olabilir
Öğretmen, bunları kendisi daha önceden hazırlayabildiği gibi çocuklarla etkinlik saatinde de birlikte hazırlayabilirler Çocukları bu çalışmalar daha da motive eder, çünkü kendi hazırladıkları etkinlik; bir şekilde kullanılmaktadırÇocuklarla etkinlik sırasında sohbet etmek te Türkçe dil gelişimini desteklerÖğretmen bu sohbetlere de önem vermeli ve her çocuğu sohbete çekmeye çalışmalıdırTürkçe dil etkinlikleri ile çocuk; başkalarının konuşmasını dinleyerek ve uygun karşılıklar vererek faaliyetin içinde olur
Çocuk, belli konularda fikirlerini açıklayarak kendisini ifade etme becerisi kazanır
Belli kavramları öğrenir, Kişiler, olaylar arasında gözlem yapma, neden- sonuç ilişkisi kurma çalışmaları yaparlar Problem çözme yeteneklerini geliştirirler
Çocukların kendini ifade etmesi sadece söz ile değil; beden dili, jest ve mimiklerle de olur Bu şekilde psikomotor gelişim alanı da desteklenmiş olur, yaratıcılıklarını da ortaya çıkarmış olurlar
Çocuklar, Türkçe dil etkinlikleri ile sosyal ve duygusal gelişim alanları yönünden de olumlu etkilenirler
Başkalarını dinlemeyi, kendini ifade etmeyi, söz sırası beklemeyi, düşüncelerini ifade etmeyi, başkalarının haklarına saygı duymayı öğrenirler Gurup içinde kendini ifade ederek özgüven gelişimine destek olunur
Duygu ve düşünceler, toplum tarafından kabul edilecek tarzda ifade edilir ve bu yol öğrenilmiş olur Şiddete geçit olmayacağı, uygun yollarla ifade desteklenmiş olur Dil kurallarını ve akıcı kullanımı öğrenmiş çocuk; arkadaşları ve yetişkinlerle iyi iletişim kurar
Kitap okunuşunu izleme, kitabın yapraklarını çevirme, Türkçe dil etkinlikleri içindeki faaliyetler, görsel- işitsel belleği geliştirir El- göz koordinasyonunu geliştirir, bu da okuma öncesi gerekli beceri gelişimi için önemlidir
Öznur Simav / Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Uzmanı
|
|
|