Yalnız Mesajı Göster

Yol Aydınlatması İle İlgili Bilgiler

Eski 10-15-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Yol Aydınlatması İle İlgili Bilgiler




Yol Yüzeyi Parıltısının Düzgünlüğü

Cisimlerin iyi görülebilmeleri ve sürücünün görme konforu bakımından yol yüzeyinde mümkün olduğu kadar düzgün bir parıltı dağılımı istenir Parıltı dağılımı iki faktörle verilir Bunlardan birincisi bileşke veya toplam parıltı faktörü, yolun gözlemciden itibaren 60 m ile 160 m arasında 100 m'lik hesap alanında en küçük parıltı değerinin ortalama parıltı değerine oranı ile boyuna düzgünlük faktörü de her şeritin orta çizgisi üzerinde bulunan bir gözlemci için o şeritin orta çizgisi boyunca iki lamba arasındaki en küçük ve en büyük parıltı değerlerinin oranı ile tanımlanır ve U1 = Lmin / Lmax Ile gösterilir

23 Yolun Yakın Çevresinin Aydınlık Düzeyi

Yol yüzeyi parıltı düzeyi ve düzgünlüğünün ölçülmesi kolay olduğu halde, çevre parıltısının ölçülmesi oldukça zordur Bu nedenle CIE yolun yakın çevresini aydınlık ve karanlık çevreler diye ikiye ayırmaktadır Çevre, karanlık olduğunda aydınlık ve düzgün bir yol üzerinde giden sürücü bu aydınlık düzeyine adapte olduğundan, karanlık alanlardaki seçiciliği çok azalır Bu nedenle karanlık çevrelerdeki yolların parıltı düzeyi biraz daha düşük tutulmalıdır (Tablo, sütun 2,3)

Yapılan çalışmalar 5 m genişliğindeki bir yol parçasının buna komşu 5 m'lik çevrede parıltısının %50'den az olmayan bir seviyede düşmesi halinde, kalitesinin iyi olduğunu göstermektedir Buna göre makul değerde yol dışına ışık yayan armatürler, yakın çevrelerin aydınlanmasına ve çevre fonunda cisimlerin görülmelerine katkıda bulunabilirler

24 Kamaşma Durumu

Bilindiği üzere kamaşma, sağlam bir gözün dış etkilerle geçici olarak etrafındaki cisimleri göremez hale gelmesine denir Kamaşmanın çok nedenleri vardır Yol aydınlatmasında iki türlü kamaşma söz konusudur

- Psikolojik kamaşma,

- Fizyolojik kamaşma

241 Psikolojik Kamaşma

Görme yeteneğinde herhangi bir azalma olmaksızın sürücüde rahatsız edici bir duygu uyandırır ve seyahat konforunu önler Psikolojik kamaşma G kamaşma sınırlama sayısı ile tanımlanır Eğer

G=1 ise kamaşma tahammül edilemeyecek kadar fazladır

G=3 ise rahatsız edicidir

G=5 ise müsaade edilebilir

G=7 ise kamaşma yeterince kısıtlanmıştır

G=9 ise kamaşma farkedilmeyecek kadar azdır

G<1 ve G>9 değerlerinin pratik bir anlamı yoktur

242 Fizyolojik Kamaşma

Fizyolojik kamaşma, gözün görme yeteneğini azaltır Bununla ilgili çalışmalar Holladay tarafından yapılmıştır Holladay'e göre kamaşma gözde dağılmış ışık etkilerine eşdeğer örtü parıltısından ileri gelir

25 Görsel ve Optik Kılavuzlama

Yol güvenliği bakımından sürücünün önünde uzanan yol parçası, yol sınırları, karşılaşılabilecek engeller, kavşaklar, köprüler vb Bütün özellikleriyle açıkça görülebilmelidir Aydınlatma, trafik işaretleriyle birlikte yolun çevreye göre görülebilirliğini arttırarak görsel kılavuzlamaya katkıda bulunur Ayrıca armatür düzeni ile yol gidişi ve özel noktalar daha belirgin hale getirilerek optik kılavuzlamada yapılmalıdır

251 Görsel Kılavuzlama

- Tesisat, aydınlatmanın esas bölümü sürücü doğrultusuna gelecek şekilde düzenlenmelidir,

- I80 ve I88 ışık şiddeti değerleri düşük olan armatürler kullanılmalıdır,

- Yağışlı havalarda da etkili olmaları için yol işaretlerinin yapımında kullanılan malzemeler pürüzlü ve kaba yapıda olmalıdır






Alıntı Yaparak Cevapla