Konu
:
İsparta Adetleri Ve Görenekleri
Yalnız Mesajı Göster
İsparta Adetleri Ve Görenekleri
10-14-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
İsparta Adetleri Ve Görenekleri
ısparta adetleri ve görenekleri
ısparta adetleri ve görenekleri
ADETGELENEK VE GÖRENEKLER:
Adet ya da gelenek ve görenekler nesilden nesile geçerek sürüp gelen yaşayışlardır
İyi güzel adetler olduğu gibi batıl olan hurafeye kaçan gelenek ve görenekler de vardır
Bunların bir bölümü halk arasında kendiliğinden yaşamakta bazıları da resmi hüviyet altında yapılmaktadır
Isparta ve Uluborlu'da yapılan "Kiraz bayramları" yine Isparta'da ki "Halı ve Gül Festivali" resmi hüviyete bürünen geleneklerdir
Isparta'daki Kiraz Bayramı kiraz ceviz ve kestane ağaçlarının içinde bir yaylayı andıran Dere ve Yenice Mahallesinde kutlanır
Haziran ayının ikinci pazarı başlar üç hafta süre ile her pazar yapılır Mahalle sakinleri yakın akraba ve dostlarını davet eder
Akşama kadar kiraz bahçelerinde süren eğlenceler oyunlar sokaklarda akın akın gelen giden gruplar bölgeyi hareketlendirir
Ayrıca bu gezintiler ve eğlenceler kız beğenmede etkin bir rol oynar
Ispartalı dini örf ve adetlerine çok bağlıdır Bilhassa üç ayların girişiyle normal yaşayışının da değiştiği görülür Hayır hasânet işleri artar Mübarek günlerde topluca mahalle camiini minareyi cami meydanlarını "Tırtıl" adı verilen renkli kağıtlarla süslerler
Bunların bir başka mahallenin gençleri tarafından çalınmaması için yaşlısı genci nöbet tutar Bir saldırı anında topyekün müdafaaya geçilir
Rivayet olunur ki geçmiş yıllarda böylesine bir müdafaa anında cinayet bile işlenmiştir
Çünkü tırtılın muhafazası mahallenin namusunun muhafazası ile eşdeğerde tutulur
Esnaf arasında "Ahi Evran Geleneği"nin halâ sürdürülmekte olduğu nâdir illerimizden birisi de Isparta'dır
Aynı zanaat ve ticaret erbabı dün ARASTA'larda toplanırdı; bugün ise SİTE'lerde toplanmaktadır
Dünkü AYAKKABICILAR ARASTASI bugün AYAKKABICILAR SİTESİ; dünkü TUHAFİYELER ARASTASI bugün TUHAFİYECİLER SİTESİ olarak ad değiştirmektedir
Eski örf ve adetler bugün varlığını ARASTA'larda sürdürmektedir
Dükkanı kilitlemeyip kapıya bir sandalye koyup gitme gibi Kandillerde (Regaip Miraç Mevlid) ARASTA'yı "tırtırlar"la süsleme ve pişi pide helva yâni "ISCAK DAĞITMA" gibi
Atabey'de Ramazan Bayramlarında her mahallenin zenginlerinden bir veya birkaç kişi "Okucu" adı verilen davetçiler çıkararak mahalledeki erkekleri yemeğe davet eder
Bayram namazı kılındıktan sonra topluca mezarlığa gidilerek geçmişlerin ruhuna fatihalar okunur
Sonra yine topluca "Bayram Yemeği" için davet edildikleri eve giderek yemeklerini yerler
Isparta ve çevresinde doğum ve çocuk görme diş çıkarma ve ölüm âdetleri aşağı yukarı benzerlik gösterir
Çocuk doğunca hısım akraba o eve çocuk görmeye giderler
Bunun zamanı belli değildir
Çocuk görme 3 günlükten 7 ay'a kadar yapılır
8 aylıktan sonra çocuğu görmeye giden olmaz
Yakın akrabalar aralarında kararlaştırıp çocuk görmeye giderler
Hazırladıkları hediyeleri öğle yemeğinden sonra alıp çocuk evine gidilir
Hediyeler uygun bir şekilde verilir
Çocuk bir birbuçuk yaşına geldiği ve diş çıkarmaya başladığı zaman dişin zahmet vermeden çıkması için "Gölle" adı verilen nohutlu-buğday haşlaması ile çeşitli yemişler akraba dostlar ve yakın komşular huzurunda çocuğun başından dökülür
Huzurundakiler bu gölleyi ceviz badem fıstık ve diğer yemişlerle beraber yiyip sohbet ederler
Aileden bir kişi ölünce dini vecibeler yerine getirilir
Şayet ölenin yakınları uzakta iseler ölü gömülmez bekletilir
Bütün aile yakınları ve akrabaları tarafından "katmer" edilir
Başsağlığına gelenlere ikram edilir
Ölüm gününü takip eden bir hafta veya on gün çeşitli yemeklerle birlikte akşam yemeğini yemeğe gelirler
Getirdikleri yemeklerini onlarla birlikte yerler ve ailenin acısını paylaşırlar
Onları yalnız bırakmazlar
Ölenin 7
günü pişi (bir çeşit hamur işi) yapılır dağıtılır
52
günü de yemek verilir ve Mevlid-i Şerif okutulur
Diğer geleneklerin bir kısmını şu şekilde sıralayabiliriz:
Cuma günü mübarek olduğu için işe gidilmez
Salı günü yeni bir işe başlanmaz
Başlanan iş "sallanır" sonu gelmezmiş
Hamile olan kadına noksan vücutlu çocuk gösterilmez gösterilirse onun çocuğunun da noksan olacağına inanılır
Geceleyin evin üzerinde ve yakınında baykuş öterse o evden yakında bir ölü çıkacağına işaret sayılır
Küçük çocuklar geceleyin aynaya bakıtılırsa bahtının kapanacağına inanılır
Gece sakız çiğnenirse ölü eti çiğnendiğine hükmedilir
Yalvaç'ta ve pazar kurulan bazı yerlerde "Pazar Duası" yapılmadan hiç kimse alışveriş yapmaz
İmam Efendi tarafından yapılan dua belediye hoparlörü vasıtasıyla duyurulur ve alışveriş başlar
Pazar duası metnini aşağıya alıyoruz:
"Hamdü sena âlemlerin Rabbi olan yüce Allah'a salâtü selâm Hz
Muhammed aleyhisselâm efrad ve ailesine ashab ve ümmetine ve büyük milletimize olsun
Bize bizden daha yakın olan yüce Rabbimiz
İşlerimizi kolaylaştır rızkımızı bollaştır haramdan uzaklaştır helâline yaklaştır bizi hoşnutluğuna ulaştır
Her türlü zorluktan varlık içinde darlıktan kibir ile mağrurluktan aldanmak ve aldatmaktan sonunda pişmanlıktan sen bizleri koru yüce Rabbimiz
Biz yalnız sana kulluk eder her türlü yardımı da senden isteriz
Elimizi boş çevirme bizleri doğru yoluna ilet
Azıp sapmışlardan ya da gazabına uğramış olanlardan eyleme bizleri yüce Rabbimiz
Alışverişlerimizi hareketli ticaret ve kazançlarımızı bereketli sıhhat ve afiyetimizi devamlı tuttuğumuz işlerimizde sabırlı cesaretli ve metanetli ahlâk ve faziletli sözümüz ve işlerimizde doğrulukta daim eyle yüce Rabbimiz
İslâm ülkelerini ve güzel yurdumuzu faziletli asil milletimizi ve ordularımızı bizi sana ulaştıran her şeyimizi; yerden ve gökten dıştan ve içten gelebilecek bütün kötülüklerden ve musibetlerden belâ ve afatlardan işgal ve istilalardan sevgililerinin hürmetine sen bizleri koru yüce Rabbimiz
Amin
Vel-hamdülillahi-Rabbil-alemin el fatiha
"
DÜĞÜNLER
Türk sosyal yapısının en önemli kuruluşu olan ailenin kuruluşu ve işlerliğinin sağlanması üzerinde önemle durulan konulardan biri olmuştur
İlimizde evlenmelerde özellikle yaş sosyal ve ekonomik denklikler gözetilirdi
Evlenmelerde kız anaları gelinlik çağına yaklaşan kızına hayatta eş olacak yakışacak damadı beklerken oğlan anaları da oğluna hayat arkadaşı olabilecek serpilmiş kızları araştırırlardı
"Erken kalkan yol alır erken evlenen döl alır" atalar sözüne uyarak ergenlik çağına giren kız ve erkekler küçük yaşta evlendirilirler
Evlenmelerde erkeğin ve kızın fikrine bakılır
Ailelerin görüşüne göre evlenmeler düşünülür ve rızalarıyla gerçekleştirildi
"Kızı keyfine bırakırsan zurnacıya oğlanı kendi haline bırakırsan bir yosmaya gönül verir" atalar sözünden hareket edilerek ana ve babanın kararı haricinde hareket saygısızlık sayılırdı
Evlenme yaşına gelen erkekler düşüncelerini ya aracılar tarafından ailelerine bildirir ya da babasının ayakkabısını hanaya çiviyle çakmak gündüz lambayı yakmak zamansız ezan okumak kaşığı pilava saplamak gibi hareketlerle bu isteği ailesine ulaştırmak isterler
Kız ve erkeğin seçiminde soy ve sülalenin araştırılmasına özen gösterilirdi
"Anasına bak kızını al kenarına bak bezini al" "Kız anadan öğrenir bohça düzmeyi oğul babadan görür sohbet gezmeyi" sözleri bunun belirtisidir
Yakın akraba evliliklerine bazan süt kardeşlerin evliliklerine ise asla izin verilmezdi
Bazı aileler geçimsizlik olur gerekçesiyle akraba evliliklerine rıza göstermezken bazı aileler de mallarının dışa çıkmasını önlemek için akraba evliliğine "evet" derlerdi
Tek kızı olan ailelerin bir bölümünde "iç güveyi" alma özelliği vardı
Yaşı geçen kızların evlenmeleri ile ilgili "baht açma" "kızın bahtını satma" gibi inançlara başvurulurdu
GÖRÜCÜLÜĞE GİTME KIZ SEÇİMİ:
Oğlan anasının çevrede yaptığı araştırmaları akraba ve tanıdıkların tavsiyeleri evlenme çağına gelmiş oğlanın ağzının yoklanması sonucu yapılan araştırmalarla tesbit edilen kızların evine görücüler kendi aralarında kararlaştırılan bir günde haber vermeden giderlerdi
Hiç görmedikleri bu yabancı konukların ziyaret sebeplerini anlayan ev sahibi konuklarına gereken saygıyı gösterirse de kızlarını birdenbire verecek izlenimini yaratacak davranışlardan kaçınırlardı
Bu nedenle konukların başörtüleri alınmaz onlara kahve ikram edilmezdi
Görücülerin her biri kızın özelliklerini anlamak için evin düzeni temizliği el becerilerini gözden geçirirler kızı yakından görebilmek için su vb
ihtiyaçlarını isterlerdi
Eve dönen görücüler görebildiklerini ortaya atar ve kızı ile ailesi hakkında olumlu ya da olumsuz bir karara varılırdı
Sonuç baba ve en yakın akrabalarla görüşüldükten sonra bir aracı ile oğlana söylenirdi
Kız oğlana gösterildikten sonra kesin sonuca varılırdı
Bu süre zarfında kız evi de oğlan hakkında gizli araştırmalarını yapardı
KIZ İSTEME:
Kızın seçiminden sonra sıra kız isteme işine gelirdi
Kız isteme işi hem kadınlar hem erkekler tarafından yapılır önce oğlan tarafının yakın akrabalarından bir grup istemek için tekrar kız evine giderlerdi
Kısa bir sohbetten sonra önceleri "Sizin tutmaç keseni bizim kalem tutana uygun ve münasip gördük" daha sonraları ise "Allah'ın emri Peygamber'in kavliyle kızınızı oğlumuza münasip bulduk
Siz ne dersiniz?
" denilerek kız istenilir ve oğlanın hüner ve meziyetleri sıralanırdı
Kız evi ise "İyi geldiniz hoş geldiniz ama kızımız küçük borçluyuz evimiz pek yalnız çocuk da giderse elimiz ayağımız kuruyup kalacak" cevabını verirlerdi
Kızı isteyen taraf da "Biz sizi sıkmayız
Hepsinin kolayı bulunur
Kızın yeri iyidir
Kaçırmayınız" gibi gönül alıcı sözler sarfederlerdi
Eğer kız tarafı verimkâr ise "Allah nasip etmiş ise ne diyelim!" ya da "Bir kaç gün sonra cevap verelim" derlerdi
Oğlan evi kızın verilip verilmeyeceğini kendilerine yapılan ikramdan ayakkabılarının çevrilmesinden uğurlanmalarından anlamaya çalışırlardı
Kız evi olumsuz cevap vermek istiyorsa kızlarının henüz gelinlik çağına gelmediğini başka bir tarafa sözü olduğunu henüz düğün edemeyeceklerini ileri sürerek hatır kırmamaya çalışırlardı
Oğlan evinin kız evine ikinci ve üçüncü gidişlerinden sonra "Birliğimiz tamdır
Bir kere de babasından istenilmesi muvafık olur" denilerek kesin cevap erkeklere bırakılırdı
Daha sonra da erkekler bir yerde toplanarak isteme işi tamamlanırdı
Söz kesimini nişan izlerdi
Söz kesilmede bunun belirtisi olan küçük hediyeler verilirdi
Sözgelimi "mendil alma" gibi
NİŞAN TÖRENİ:
Oğlan evinin uygun bulduğu bir günde nişan töreni yapılacağı önceden kız evine bildirilirdi
O gün kız evinde misafirlere yemek verilir masrafları oğlan evi tarafından karşılanırdı
Oğlan evinin sosyal ve ekonomik durumuna göre takılması gereken takılar gönderilirdi
O gün öğleden önce misafirler kız evinde toplanır kızın arkadaşları özel olarak çağrılırdı
Kız ve oğlan evinin misafirleri ayrı odalarda bulunurdu
Kızın yürüyeceği yerlere kıymetli kumaşlar serilir ve bir top kumaş kızın başına örtülürdü
Oğlanın en yakın yenge ve ablası gelinin kolundan tutarak oğlan evinin bulunduğu odaya götürür kocası ölmemiş ve başı bozulmadık bir kadın tarafından yüzüğü sağ eline; daha sonra da önce sağ sonra sol kulağına küpesi takılırdı
Bunu altın elmas gibi takılar izlerdi
Gelinin nişandan sonra önce oğlan evinin büyüklerinden başlanarak el öpülür daha sonra akrabalarının takıları takılırdı
Bunu şerbet içme töreni ve eğlentiler izlerdi
Bu eğlentiler yemekle son bulurdu
SİNİ HEDİYESİ:
Nişandan bir kaç gün sonra kız evinden oğlan evine "sini hediyesi" gönderilirdi
Sinide güvey için hazırlanan iç giysi yakınları için de küçük armağanlar bulunurdu
Nişanla düğün arasında kızın çeyiz hazırlamasına yetecek bir süre bırakılırdı
Bu sürenin uzamamasına özen gösterilirdi
Çeyiz; gelin ve güveyin iç çamaşırları kimi dış giysileri güveyin yakınlarına verilecek armağanlar ve gelinin yatak odası takımlarından oluşurdu
Oda takımına yörede "düzen" denilirdi
Çeyiz hazırlığına çocuk küçükken başlanırdı
Ancak son yıllarda el işlemeleri dışındaki eşya çarşıdan alınmaktadır
Düğünden bir hafta on gün önce "elbise kesimi" yapılırdı
Seçimi kız yanı yapar giderleri oğlan yanı karşılardı
Bu hazırlıklardan sonra "okucu" (okuyucu) çıkarılarak düğün günü duyurulurdu
Konuklar çağrılırdı
Okucu çıkan kişi tatlılık getirmesi uğurlu olması için ilk karşılaştıklarına katmer helva ve pide verirdi
Erkek okucularsa bir top kumaş ve şekerle çağrıya çıkardı
Çağrılıların pazar günü yük yığmaya pazartesi tel hamamına çarşamba gelin hamamına ve kınaya perşembe gelin çıkarmaya ya da karşılamaya beklendikleri duyurulurdu
Uğursuz olacağı inancıyla salı boş bırakılırdı
Yük Yığma: Oğlan evinin aldığı sandık yaygı giysi takı gibi armağanlar pazar günü davetlilere sergilenirdi
Bunlardan geline ilişkin olanlar akşam gelin sandığına öbürleri de başka sandıklara konarak kız evine gönderilirdi
"Yük yığma" denilen bu sandıkları getirenlere kız evinin büyükleri çeşitli armağanlar verirdi
Tel Hamamı: Oğlan evi pazartesi sabahı yakındaki hamamlardan birini kiralardı
Konuklar kapıda karşılanır gelenlere uygun yerler gösterilir sabun ve kına verilirdi
Gelin gelince def ve dümbeleklerle yıkanma yerine geçilirdi
Gelin yıkandıktan sonra saçı örülür zülüf kesilirdi
Pide meyve çerez sunulur ve konuklara akşam kınaya beklendikleri bildirilirdi
Kına gecesi Yalvaç yöresinde "gelin okşama" diye adlandırılırdı (Anadolu'daki gelin ağlatma karşılığı)
Kına yakılmasından sonra "çekici" denen kadın gelinin yakınlarından birini kaldırarak oyunu açardı
Gelin ve güvey anaları oynayanlara bahşiş verirdi
Gelin Hamamı: Çarşamba günü öğleden akşama kadar sürerdi
İki tarafın konukları katılırdı
Kimi yerlerde kına gecesi gelin hamamının yapıldığı akşam düzenlenir ve kına helvası hazırlanırdı
Ancak gelinin kınası konuklar dağıldıktan sonra yakılırdı
Bu sırada yalnız çok yakın akrabalar gelinin yanında bulunur el ve ayaklarına kına yakarlardı
Kimi yörelerde de evlendiğinin anlaşılması için güveyin avuç içine de kına yakılırdı
Oğlan evinde düzenlenen kına gecesi yörede "şamalı gecesi" diye adlandırılırdı
Uluborlu yöresinde gelin hamamına "saç çözme hamamı" kına gecesine "kına basma" denirdi
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul